Din numărul total de 100.000 de portări realizate de anul trecut şi până în prezent, 70.845 sunt numere de telefonie mobilă, iar restul de 29.155 reprezintă numere de telefonie fixă.
Astfel, cele peste 29.000 de numere de telefonie fixă au fost portate către mai mulţi furnizori, printre care, în top trei se numără UPC, cu 14.670 de clienţi care şi-au schimbat reţeaua, RCS&RDS, cu 6486 de numere portate şi Vodafone, cu 4312 treceri în această reţea de telefonie. Clienţii şi-au mai portat numere de telefonie fixă în reţelele A&G Communication, Air Bites, Atlas Telecom, Euroweb, Ines Group, Romtelecom şi Orange.
Numărul mediu de portări pe săptămână în domeniul telefoniei fixe a fost de 858, în timp ce în săptămâna 01 - 05 iunie 2009 s-a înregistrat numărul maxim de portări, adică 1.857, la 33 de săptămâni de la lansarea portabilităţii. În luna aprilie 2009 s-au înregistrat cele mai multe numere portate, respectiv 6.532, în timp ce în luna noiembrie 2008, care a reprezentat prima luna de la lansarea portabilităţii, s-au portat cele mai puţine numere, anume 445.
În cazul telefoniei mobile, toţi cei cinci operatori au câştigat noi abonaţi în urma portării. Astfel, în top trei se situează Vodafone, cu 26.353 de numere portate, apoi Cosmote, cu 26.104 de portări şi Orange, cu un număr de 17.322 de astfel de numere. Urmează RCS&RDS, cu 652 de numere şi Telemobil, cu 414 numere.
În ceea ce priveşte numărul mediu de portări pe o singură săptămână în domeniul telefoniei mobile, acesta a fost de 1.968, în timp ce în săptămâna 15 - 19 iunie 2009 s-a înregistrat numărul maxim de portări, de 5.671, la 35 săptămâni de la lansarea portabilităţii. În luna iunie 2009 s-au înregistrat cele mai multe numere portate, adică 12.919, în timp ce în luna noiembrie 2008 s-au portat cele mai puţine numere, respectiv 4.769.
Din totalul de 116.578 de cereri de portare care au fost înregistrate în domeniile telefoniei fixe şi a celei mobile, 39.500 au fost respinse, fie de către baza de date centralizată, fie de către furnizorul donor. Cele mai frecvente motive care au stat la baza respingerii cererilor de către baza de date centralizată au fost transmiterea unor cereri de portare incomplete sau completate greşit, transmiterea de mai multe ori a unei cereri de portare şi alegerea incorectă a intervalului de portare. Referitor la furnizorul donor, motivele cele mai frecvente de respingere au constat în neconcordanţa seriei SIM, datele invalide ale abonatuliui şi numărul inactiv.
Numărul maxim de portări pe care un furnizor donor poate să îl proceseze zilnic a fost crescut la 700 pentru numerele de telefonie mobilă şi la 450 pentru cele de telefonie fixă. Nu au mai existat depăşiri ale acestor limite dar, dacă numărul de cereri va depăşi în continuare capacităţile de procesare setate, acestea vor fi mărite din nou.
Utilizatorii care apelează un număr care a fost iniţial în aceeaşi reţea şi apoi a fost portat aud, după iniţierea apelului, dar înainte ca cel apelat să răspundă, un ton distinctiv care semnalează portarea. Astfel, utilizatorii au posibilitatea de a decide dacă doresc să renunţe la apelul respectiv şi să se informeze suplimentar. Ei pot afla în ce reţea este un număr de telefon din mai multe surse, cum ar fi de la operatorul de telefonie, prin intermediul serviciului de relaţii cu clienţii sau de pe site-ul www.portabilitate.ro.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de servicii de telefonie să îşi păstreze numărul de telefon atunci când schimbă furnizorul. Astfel, se pot porta numerele de telefonie fixă, mobilă şi numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea, care se face doar în cadrul aceleaşi categorii, adică fix-fix şi mobil-mobil, este un serviciu în România din 21 octombrie 2008.
Paula Safta, Antena3.ro