La începutul săptămânii, cotaţia barilului de petrol a atins cel mai ridicat nivel din mai 2011. Piaţa a fost infleunţată de acţiunile Iranului, care a anunţat că sistează livrările de petrol către Franţa şi Marea Britanie. Gestul Teheranului este unul simbolic, dar alimentează în mod real instabilitatea pieţei.
Thomas Woitsch, purtător de cuvânt al ARBÖ (al doilea club automobilistic din Austria), a argumentat că speculaţiile de pe piaţă se află la baza acestei creşteri, dar că la fel de împovărător este faptul că moneda euro este în prezent atât de slabă. Situaţia economică a Europei este deosebit de fragilă, iar criza din Grecia agravează problema.
La începutul anului 2011, preţurile la diesel înregistrau 1, 212 euro pe litru, astăzi însă sunt de 1, 421 euro/litru, o creştere de 21 de cenţi.
Tensiunile care afectează piaţa influenţează şi evoluţia carburanţilor în România. Compania Rompetrol, controlată de grupul kazah KazMunaiGaz, a majorat azi preţul benzinei cu 16 bani pe litru şi motorina cu până la 12 bani/litru, relatează Jurnalul Naţional.
Astfel, un litru de Efix Benzină 95 costă 5,75 lei, unul de Benzină Alto 101 - 6,4 lei iar un litru de motorină Efix Diesel - 5,94 lei, în vreme ce aceeaşi cantitate din sortimentul Diesel Alto 55 este acum 6,24 lei.
Joi, Petrom a majorat preţul de referinţă al benzinelor comercializate în staţiile sale cu 12 bani/litru şi pe cel al motorinelor cu nouă bani/litru, motivând prin creşterea cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere.