5,74 de lei pe litru. Atât a ajuns să coste un litru de benzină în România. O cifra greu de suportat pentru buzunarul românului. Care din nou se revoltă: “e foarte mare. Preţul este egal cu cel din Europa cu plus sau minus câţiva cenţi, dar noi salariile le avem jos”.
Până şi mai-marilor statului li se pare scump. “Guvernul nu are un rol direct în a stabili preţul combustibilului, nu poate să intervină, dar poate pe căi indirecte să-i tragă la răspundere pe cei care majorează nejustificat într-o economie de piaţă preţurile”, a declarat Emil Boc.
Este a doua oară în mai puţin de trei ani când autorităţile se revoltă la auzul preţului carburantului. Şi atunci şi acum răspunsul celor care au fost în control a fost acelaşi. Pe româneşte, şi daca ar exista înţelegeri acestea nu pot să fie dovedite.
“Nu înseamnă că oamenii, firmele astea sunt sigur curate şi nu au nicio problemă asta nu pot să o spun. Dar, hoţul neprins e negustor cinstit”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedinte Consiliul Concurenţei.
Inclusiv Fiscul s-a pus pe treabă. “Verificările au fost demarate, încă de astăzi, la companiile producătoare şi distribuitoare de carburanţi. Scopul pe care îl avem într-o primă fază este cel de a vedea ce a generat această creştere a preţului, a preţului carburanţilor”, a declarat Dragoş Bogdan, Vicepreşedinte ANAF.
Transportatorii au altă variantă: ei cred că preţul e mare din cauza taxelor şi accizelor impuse de stat. Chiar şi fără taxe, există diferenţe greu de explicat între noi şi ceilalţi.
Preţul carburanţilor fără TVA sau accize la noi este de 0,62 de euro pe litru, în timp ce în Franţa este de 0,61 de euro sau în Austria 0,58 de euro pe litru. Raportat la un salariu mediu pe economie, un român îşi permite între 250 şi 300 de litri de combustibil pe lună în timp ce un vest european, 1650 de litri pe lună.