In cursul lunii aprilie a acestui an, comisarii ANPC au verificat 426 de case de schimb valutar, la care au constatat abateri legate de informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor la 378 dintre aceştia.
Astfel, inspectorii Autorităţii au dat 171 avertismente şi 207 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 734.600 de lei. La 76 dintre operatorii economici controlaţi ANPC a oprit temporar desfăşurarea activităţii până la remedierea problemelor.
Printre abaterile constatate la cei peste 400 de operatorii de schimb valutar se numără legalitatea funcţionării, informarea consumatorilor şi corectitudinea publicităţii.
De exemplu, în judeţul Giurgiu, inspectorii au constatat lipsa afişării certificatelor de înregistrare, din care să reiasă obiectul de activitate autorizat. In judeţul Arad, mai mulţi operatori economici au fost sanctionaţi cu avertismente, pentru că nu aveau afişate certificatele de înregistrare şi anexele, care trebuie să cuprindă autorizaţia sanitară, avizul pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, autorizaţiile de mediu şi de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, dar şi cea de funcţionare emisă de Banca Naţională a României (BNR).
Legat de informarea clienţilor caselor de schimb valutar, comisarii Autorităţii au observat în judeţe ca Arad, Bihor, Vrancea sau Satu Mare, că informarea consumatorilor asupra dreptului de a cere înscrierea pe versoul bonului fiscal sau al buletinului de schimb valutar a seriilor şi numerelor bancnotelor vândute acestuia nu este respectată.
Comisioane afişate în formă înşelătoare şi panouri care nu respectă legea
De asemenea, nu erau afişate în mod vizibil şi uşor de citit informaţiile privind cursul de schimb pentru valuta uzată, ruptă sau retrasă din uz, precum şi valoarea cecului de călătorie. La exteriorul unei case de schimb valutar din judeţul Satu Mare nu existau informaţii privind cursul de schimb valutar, operatorul economic utiliza ca abreviere a monedei americane termenul de USA în loc de USD. In judeţele Arad şi Bihor consumatorii nu erau informaţi în scris, înainte de efectuarea operaţiunii de schimb valutar, prin intermediul formularului de acceptare a tranzacţiei.
Tot în judeţul Bihor, operatorul economic practica un comision de 10% faţă de cursurile afişate, iar comisionul era afişat într-o formă înşelătoare, de jur împrejurul panoului de informare: în locul cifrei 1 era utilizat caracterul I, astfel încât consumatorul să creadă că de fapt comisionul este 0% (exemplu: C O M I S I O N I 0 %).
In Maramureş, formularul de acceptare a tranzacţiei era incomplet şi nu cuprindea informaţia ?declar că am fost informat verbal şi în scris asupra cursului de schimb valutar?
Tot printre abaterile sancţionate de către inspectorii ANPC la casele de schimb valutar din ţară se numără şi culoarea literelor la afişarea comisionului practicat, care era galbena, în loc de roşie, dar şi panoul de afişaj exterior pentru cursurile de schimb, pe care apăreau literele bancnotelor ?EUR şi ?USD?, care avea înălţimea de 50 mm, deşi conform unui ordin al ANPC, inălţimea minim admisă este de 80 mm.
Consumatorii sunt obligaţi să ceară formularul de acceptare a tranzacţiei
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă clienţilor ca, înainte de efectuarea schimbului valutar, să acorde atenţie la afisajul exterior şi la cel interior, să verifice cu cursul valutar menţionat în dreptul valutei pe care doreşte să o schimbe şi să verifice dacă acel curs valutar este valabil pentru bancnote sau pentru cecuri de calatorie.
De asemenea, ANPC sfătuieşte consumatorii să verifice comisionul practicat de către agenţie, comision care trebuie să fie înscris cu culoarea roşie pe un panou distinct, să solicite casierului formularul de acceptare a tranzacţiei înainte de efectuarea propriu-zisă a schimbului valutar şi să citeasca atent informaţiile menţionate în acest document, respectiv: suma tranzacţionată, cursul de schimb utilizat, suma care urmează să fie încasată, comisionul perceput de către operatorul economic.
Clienţii pot alege să nu semneze acrl formular, dacă nu sunt de acord cu efectuarea tranzacţiei. Autoritatea precizează în comunicat că din momentul în care formularul este semnat, reclamaţiile consumatorilor păgubiţi nu mai au temei legal de cercetare, deoarece se consideră ca aceştia au luat la cunoştinţă datele mentionate în formular şi au fost deci de acord cu efectuarea tranzacţiei.
In cazul în care consumatorii au efectuat schimburi valutare fără să semneze un astfel de formular şi ulterior tranzacţiei constată că au fost păgubiţi, ei pot sesiza Comisiaratul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, în raza căruia activează operatorul economic. Consumatorii trebuie să ataşeze reclamaţiei şi eventuale dovezi, cum ar fi copia xerox a bonului fiscal sau fotografii care să ateste valoarea cursului valutar utilizat de operatorul economic.
Paula Safta, Antena3.ro