"Doar 14% dintre români declară că venitul lor a crescut în 2009, în timp ce 38% dintre aceştia susţin că venitul a rămas la fel. Interesant este faptul că 48% dintre respondenţi declară că veniturile lor sunt mai mici decât înainte de criză", se arată în studiul "Crisis Monitor", realizat de Unlock Market Research şi transmis MEDIAFAX.
Referitor la aşteptările legate de viitor, percepţia românilor a avut o evoluţie oscilantă anul trecut, existând însă un grad mai ridicat de optimism faţă de evoluţia din ultima parte a anului. Totuşi, din ce în ce mai mulţi români se aşteaptă ca venitul să rămână neschimbat şi în viitor.
Potrivit sondajului, ponderea respondenţilor care anticipează stagnarea veniturilor proprii în viitor a crescut de la 38% în perioada aprilie-mai la 43% la finele anului trecut.
Totodată, se observă că românii sunt mai optimişti în privinţa veniturilor proprii, astfel încât 30% dintre respondenţi anticipează o creştere a câştigurilor, în timp ce 23% consideră că acestea vor continua să scadă. În sondajul realizat în perioada august-septembrie, 27% dintre persoanele intervievate anticipau creşterea câştigurilor, procentajul fiind similar şi pentru cei care au afirmat că se aşteaptă la continuarea scăderii veniturilor, scrie Mediafax.
În ceea ce priveşte consumul şi investiţiile, tendinţa principală este de a raţionaliza cheltuielile.
"Foarte puţini respondenţi îşi fac probleme că nu vor putea menţine un nivel de trai decent (aproximativ 20% în cele patru studii realizate în 2009) şi mai puţin de 50% sunt îngrijoraţi că vor avea dificultăţi în a-şi plăti facturile. Starea actuală a economiei, precum şi nesiguranţa serviciului (menţionată de peste 50% dintre respondenţi) sau imposibilitatea de a obţine un împrumut (indicată de aproape jumăte dintre români) fac ca invesţiile să fie amânate", potrivit studiului.
Astfel, 70% dintre respondenţi vor evita investiţiile riscante (autoturism, casă, etc.), în timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar şi vor investi mai puţin în locuinţă.
Pe de altă parte se observă că românii realizează raţionalizarea cumpărăturilor prin planificare, mai exact îşi fac o listă de cumpărături şi o respectă cu stricteţe. Totodată, coşul de cumpărături conţine doar produsele strict necesare în cazul a 60% dintre respondenţi, în timp ce 62% dintre aceştia amână achiziţia produselor de valoare ridicată, chiar dacă le sunt necesare.
Oamenii sunt din ce în ce mai atenţi la raportul calitate-preţ , acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenţi, comparativ cu un procentaj de 71% la începutul anului trecut. De asemenea, importanţa preţului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la începutul anului trecut la 70% în noiembrie.
Antena3.ro