Un număr de 18 din cele 20 de bănci prezente pe piaţa românească au comisioane de administrare penrtru clienţi cuprinse între 1 leu şi 7,5 lei pe lună, potrivit datelor instituţiilor financiare.
"Principala motivaţie pentru utilizarea unui cont curent şi a unui card de debit o reprezintă este însuşi salariul. Pentru că este mai comod şi pentru angajator şi pentru angajat ca banii să fie viraţi printr-un cont curent", spune Diana Ţăruş, analist financiar.
Pe această comoditate mizează şi bancherii. Ştiu că oamenii sunt dispuşi să plătească, doar ca să scape de drumul până la casierie. Mai ales că, la prima vedere, sumele nu par mari.
"Dacă cineva ar sta să analizeze extrasul de cont pe un an de zile, ar vedea nişte sume destul de mari pe care le-a plătit doar pentru a avea acel cont curent", explică Ţăruş.
De exemplu, un român care primeşte 1.000 de lei salariu, are în cont de fapt 992 de lei. Opt lei sunt reţinuţi încă de la început de către bancă pe post de comision de administrare.
Dacă salariatul este curios să afle câţi bani mai are în cont, plăteşte încă 2,5 lei pentru fiecare interogare. Dacă face acest lucru de patru ori pe lună, mai lăsă băncii încă 10 lei.
Şi dacă are ghinionul să fie clientul unei instituţii financiare care percepe comisioane la ridicarea de numerar de la propriul bancomat, atunci se mai scad cel puţin 50 de bani din suma retrasă. În total, 20 de lei, care se întorc într-o singură lună în conturile proprii ale băncii, fără un efort deosebit.
Pe an, nota de plată se ridică la 240 de lei, adică un sfert din salariu.