Doua treimi din cei peste 1.500 de directori executivi si financiari chestionati, provenind din 22 de tari din Europa, inclusiv Romania, si Orientul Mijlociu, considera ca moneda unica europeana va exista in forma sa actuala si peste cinci ani, in ciuda problemelor economice si politice cu care se confrunta acum tarile din zona euro.
“Deja toata lumea stie ca aceasta criza a datoriilor in economiile periferice ale zonei euro ridica problem serioase si ca pentru a ramane in aceasta zona vor fi necesare ajustari serioase de salarii/pret pentru a reinstaura competitivitatea, in plus fata de masurile de austeritate impuse finantelor publice”, afirma Jeremy Kay, partener Operations Strategy Group in cadrul KPMG.
“Un stat care ar cauta sa-si rezolve problemele renuntand la moneda unica ar trebui sa se astepte la penalitati serioase. Repercusiunile pentru celelalte economii din zona euro ar fi uriase si rezultatele sondajului reflecta convingerea ca trebuie sa existe suficienta vointa politica pentru a evita o astfel de situatie si pentru a impiedica o alta criza financiara la o scara similara cu Lehman”, adauga Jeremy Kay.
Potrivit acestuia, majoritatea liderilor de afaceri intervievati recunosc ca in prezent are loc o deplasare de putere catre pietele in curs de dezvoltare si cele emergente, insa este de parere ca o crestere puternica pe pietele emergente ar determina o crestere si a pietelor din Europa.
Liderii de afaceri din Europa si Orientul Mijlociu se arata ingrijorati de scumpirea petrolului si a produselor de larg consum, 60% dintre cei intervievati temandu-se ca aprecierea preturilor va continua sa fie o piedica in calea redresarii economice.
Studiul KPMG confirma orientarea top managerilor catre un control si mai strict al costurilor in organizatiile pe care le conduc, atata vreme cat cresterea este inca asteptata.
In ceea ce priveste masurile de control al costurilor, mai mult de jumatate din executivii chestionati (51%) se concentreaza pe modificarea operatiunilor pentru a realiza eficiente de cost, pe imbunatatirea gestionarii lichiditatilor si a fondului de rulment (in proportie de 41%), in timp ce peste o treime dintre cei care au participat la sondaj afirma ca sunt interesati de exploatarea oportunitatilor de crestere pentru tranzactii de succes, ceea ce indica faptul ca fuziunile si achizitile sunt din nou pe agenda de lucru a companiilor. “Pe piata fuziunilor si achizitiilor (de M & A – n.r.) exista in prezent volum, dar nu valoare”, puncteaza Jeremy Kay de la KPMG, care se asteapta la cresterea numarului de tranzactii cu valori mari “intr-o perioada de luni, nu de ani”.
Liderii de afaceri din Romania sunt mai preocupati de nevoia de schimbare a operatiunilor pentru a-si reduce costurile, proportia celor interesati la nivel local de aceasta masura fiind de 22% comparative cu o medie de 17% la aria de acoperire a studiului, Europa plus Orientul Mijlociu.
De asemenea, un grad mai mare de interes pentru executivii din Romania (19%) fata de media globala a studiului (14%) il starneste gestionarea lichiditatilor si a fondului de comert.
“Studiul arata ca societatile romanesti s-au adaptat in general bine la provocarile economice din ultimii cativa ani, cand a avut loc tranzitia de la boomul economic post- aderare la recesiune. Imbunatatirea fluxului de numerar si adaptarea operatiunilor pentru a raspunde unor nevoi diferite au fost esentiale pentru a face fata recesiunii si pentru a putea beneficia de redresarea economica atunci cand aceasta va avea loc”, explica Daniela Nemoianu, partener executiv al KPMG la nivel local.
De asemenea, Serban Toader, Senior Partner KPMG Romania, afirma ca, desi economia Romaniei este lovita de recesiunea globala, programul de reforme derulat prin acordul dintre autoritatile romane, pe de o parte, respectiv Fondul Monetar International, Uniunea Europeana si Banca Mondiala, are un efect de atenuare a dezechilibrelor si de pregatire a terenului pentru adoptarea masurilor de redresare. “Guvernul trebuie sa ia masuri pentru a imbunatati rata de absorbtie a fondurilor europene si a le utiliza pentru sustinerea proiectelor de infrastructura, de care este atat de mare nevoie in tara”, explica Serban Toader.
Studiul KPMG mentioneaza si ce masuri sunt in varful agendei top managerilor in functie de sectorul in care activeaza. Astfel, majoritatea producatorilor chestionati sunt de parere ca dezvoltarea viitoare tine de o serie de factori precum continuarea trendului de globalizare si patrunderea pe pietele emergente. De asemenea, principala caracteristica a viitoarelor lanturi de aprovizionare va fi o flexbilitate crescuta si capacitatea de a opri si de a relua imediat activitatile de aprovizionare. In sectorul media si telecomunicatii, executivii (81% dintre cei intervievati) vorbesc de nevoia de a trece rapid de la trecutul “analog” la viitorul “digital”. O preocupare este aici si regandirea modelului de business, avand in vedere succesul repurtat de companii din zona de internet pe infrastructuri “clasice” ale operatorilor din sectorul de telecomunicatii.