Marian Bejan a intrat în afaceri acum cinci ani. La început, totul a mers de minune. Comenzile nu conteneau, aşa că şi-a extins afacerea. Acum doi ani însă, au început problemele. A dat afară 20 de oameni, iar firmele de leasing au venit şi i-au luat maşinile. Nu e singurul în această situaţie. Toate firmele de mutări se luptă să supravieţuiască. Atunci când sună telefonul, e sărbătoare.
În urmă cu 2 ani pentru un transport clienţii trebuiau să plătească 300 de lei. Acum patronii au înjumătăţit preţurile ca să mai atragă din clienţi.
Clienţi puţini, preţuri mai mici, profitul abia se mai zăreşte.
?Dacă înainte era undeva la 20, 25% din cifra de afaceri, acum este undeva la 10%? spune patronul unei firme de mutări.
Vânzările de apartamente s-au prăbuşit, maşinile stau şi aşteaptă clienţii. Iar cei care mai vin, vin tot pentru că nu le merge bine.
Plata chiriei e acum o problemă şi pentru firme - o altă sursă de clienţi pentru camioanele de mutare.
George Căldăraru are o afacere cu sisteme de climatizare. Pe 40 de metri pătraţi plăteşte o chirie de 800 de euro. Acum, a găsit ceva mai mic, dar la jumătate de preţ.
Viitorul nu e tocmai roz pentru firmele de mutări. Semne că piaţa imobiliară îşi revine nu prea sunt aşa că, în curând, mulţi patroni îşi vor muta firmele în rândul celor falimentare.
Observator