Google, compania care detine cel mai mare motor de cautare din lume, a introdus unelte analitice pentru a monitoriza statisticile de pe Internet pentru anumite cuvinte. Acestea sunt reprezentate ca procente din cautarile totale si prin urmare nu sunt influentate de numarul de utilizatori de Internet dintr-o anumita tara.
Analistii grupului austriac Erste, care in Romania detine cea mai mare banca locala, BCR, au vrut sa vada care este sentimentul oamenilor legat de ceea ce se intampla in economie in aceste momente, asa cum arata cautarile de pe Internet.
Datele arata ca o data cu izbucnirea crizei financiare, cautarile dupa cuvantul “credite” au scazut in cele mai multe dintre tari. Din nou, ucrainienii, romanii si ungurii ocupa primele locuri in Europa Centrala si de Est, in timp ce in economiile mai dezvoltate, Germania si Grecia sunt la varful topului. Pe de alta parte, interesul pentru “depozite” a crescut in aproape toate tarile, insa in cazul Romaniei, cresterea este foarte usoara.
Sursa: raport Erste Group
In ceea ce priveste interesul pentru piata imobilara, caderea a fost mult mai puternica in pietele dezvoltate. In Europa Centrala si de Est insa, interesul pentru apartamente a ramas relativ stabil, in pofida unor scaderi temporare pe durata crizei. Cel mai mare interes pentru cautarile dupa cuvantul “apartamente” se vede in Turcia si Slovacia. Ucraina a suferit cel mai mare declin in Europa Centrala si de Est, dar acum si-a revenit aproape complet. Interesul pentru apartamente in Romania, conform cautarilor de pe Google, si-a revenit dupa scaderea din 2008-2009, dar a ramas inca jos fata de celelalte tari din regiune.
Un top in care Romania se afla la varf este cel dupa cautarile de “masini”. La fel ca in cazul pietei imobiliare, interesul pentru masini a scazut cel mai puternic in tarile dezvoltate. Romania, Rusia si Ucraina au inregistrat totusi cel mai ridicat procentaj in cautarile dupa acest cuvant, in Europa Centrala si de Est.
Astfel, datele ajustate sezonier pentru cautarile de pe Google dupa cuvantul “criza” arata ca tarile din Europa Centrala si de Est (ECE) au avut parte de cele mai mari termeri pe parcursul crizei. Statele europene au simtit varful crizei cu un delay de cateva luni fata de Statele Unite. Din grupul tarilor PIIGS (Portugalia, Irlanda, Italia, Grecia, Spania), portughezii sunt cei mai ingrijorati de perspectivele economice, in timp ce irlandezii au ramas calmi pe tot parcursul turbulentelor. Austriecii au fost cei mai ingrijorati dupa colapsul bancii americane Lehman, depasind chiar nivelul de ingrijorare din Statele Unite, Marea Britanie sau Germania.
Sursa: raport Erste Group
Temerile privind o posibila noua criza vin de aceasta data in valuri descrescatoare ca putere. Al doilea sau al treilea val al unei crize, despre care se vorbeste de regula in presa, este un interesant fenonem atat economic cat si probabil psihologic, spun analistii de la Erste. In Statele Unite, de exemplu, factorii sezonieri pentru cautarile dupa cuvintele “depresie” si “criza” sunt aproape identici, iar modelul sezonier pentru cautarile dupa cele doua cuvinte este legat de ciclurile de vreme. De regula, cautarile dupa “depresie” sunt corelate invers cu temperature, cu exceptia lunii decembrie. In decembrie, sarbatorile de Craciun au un impact pozitiv asupra sentimentului oamenilor, desi totuti vremea calda de vara face oamenii mai fericiti.
Cu alte cuvinte, temerile privind criza pot fi de multe ori corelate cu vremea. De asemenea, temerile economice pot fi transferate intre tarile vecine, in special intre cele care au legaturi economice si sociale puternice. In principiu, toate tarile sunt foarte interconectate in perceptia lor asupra crizei. Doar Irlanda si Turcia au o perceptive foarte diferita de celelalte tari, chiar si in cazul in care datele sunt ajustate cu factorii sezonieri.
Interesant, modelurile sezoniere in cautarile dupa cuvantul “depresie” pot fi influentate si de numarul mare de emigrant. De exemplu, Romania si Italia nu au corelatii speciale cu alte tari decat cu fiecare, in ciuda faptului ca au conditii climatice si geografice diferite. Irlandezii si americanii vad, de asemenea, lumea in acelasi mod, desi sunt despartiti de un ocean. Alte legaturi puternice, precum cele dintre Cehia si Slovacia sau din Austria si Germania, sunt mai evidente si sunt sustinute totodata de apropierea geografice.
In prezent, apare un nou val de termeri privind o noua criza, dar analistii de la Erste spun ca acesta ar trebui sa fie mai redus decat valul precedent.
Mai mult, acestia tin sa mentioneze ca in ceea ce priveste cea mai importanta cautare dintre toate, dupa un secol si jumatate de declin, oamenii au inceput din nou sa caute si sa citeasca mai mult despre “iubire”. O evolutie aproape similara se intalneste si in cazul cuvantului “prieteni”.
Cu alte cuvinte, pe termen lung, poate vom vedea un context global mai “iubitor” si mai “prietenos”.