CFR Marfă susţine că măsura de a disponibiliza 6.380 de angajaţi este "imperios necesară" şi se bazează pe nevoia de "echilibrare a raportului dintre veniturile şi cheltuielile", în condiţiile în care activitatea companiei a scăzut în primele zece luni cu 60% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008.
Scăderea volumului de marfă transportat este cauzată de faptul că mulţi producători autohtoni şi-au restrâns activitatea ca urmare a deteriorării situaţiei economice.
"Proiectul de reorganizare şi restructurare a fost discutat cu reprezentanţii sindicatelor începând din a doua jumătate a anului 2008. Dacă în primă fază s-a încercat adoptarea unor măsuri care să nu afecteze personalul, bilanţul activităţii companiei la zece luni a arătat că pentru redresarea financiară a societăţii este imperios necesară o astfel de măsură, a cărei aplicare s-a încercat a fi evitată până acum", potrivit companiei.
Proiectul de reorganizare şi restructurare vizează reducerea numărului de personal la toate nivelurile. Astfel, din numărul total al disponibilizaţilor, 5.470 de angajaţi sunt muncitori, iar 910 sunt personal TESA (din care 780 reprezintă personal de execuţie şi 130 de persoane cu funcţii de conducere).
CFR Marfă susţine că nu poate evita reducerea numărului de personal, deorece nefiind finanţată de la bugetul de stat, corelarea balanţei venituri-cheltuieli se poate face doar prin adoptarea "unor măsuri drastice" de reducere a cheltuielilor, inclusiv disponibilizări.
Referitor la privatizarea companiei, CFR Marfă precizează că "în momentul de faţă conducerea societăţii urmăreşte normalizarea activităţii CFR Marfă, decizia privatizării companiei aparţinând statului român (ca unic acţionar) - prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii".
Totodată, compania arată că numărul personalului de conducere s-a mărit semnificativ odată cu dizolvarea Societăţii de Servicii de Management Feroviar "SMF" SA, decisă în 2002 de Guvern, şi preluarea unei părţi dintre angajaţii acesteia.
Sindicaliştii feroviari au declarat miercuri că vor da în judecată Ministerul Transporturilor şi CFR Marfă deoarece nu au retras proiectul privind concedierile colective până la apariţia hotărârii de Guvern care să cuprindă salariile compensatorii pentru cei 6.380 de angajaţi care ar urma să fie disponibilizaţi, transmite Mediafax.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, consideră că după instalarea noului Guvern va apărea o hotărâre privind cele 20-24 de salarii medii nete pe care cei disponibilizaţi de la CFR Marfă trebuie să le primească.
"Dacă această hotărâre nu va apărea, vom da Guvernul în judecată şi vom face plângeri la instituţiile internaţionale, pentru că angajaţii concediaţi de la CFR Marfă ar fi discriminaţi dacă nu li s-ar acorda salarii compensatorii. Aşa cum a apărut o hotărâre de Guvern pentru instituţiile subordonate Ministerului Economiei, pentru angajaţii din mine, energie, aşa trebuie să apară şi pentru din CFR Marfă", a subliniat Măntescu.
Potrivit programului de restructurare trimis de administraţie sindicatelor, 6.380 de angajaţi ai CFR Marfă vor fi disponibilizaţi cel mai târziu de la 1 martie 2010, fără salarii compensatorii.
Antena3.ro