Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi consultantul atrag atenţia turco-americanilor asupra abaterilor calitative, dar aceştia pretind că premierul Tăriceanu şi-ar fi dat acordul ca ei să îşi primească banii înainte de a le fi verificată calitatea lucrărilor. Neregulile sunt confirmate atât de o scrisoare a CNADNR, cât şi de sutele de rapoarte de calitate făcute de consultantul Egis Scetauroute BCEOM.
Antreprenorul a utilizat şi utilizează pe cele două sectoare aflate în execuţie personal ce nu deţine o pregătire profesională suficientă pentru executarea unor lucrări de construcţii de autostradă. (...) Ca urmare a acestui fapt, au rezultat întârzieri majore în executarea unor lucrări absolut necesare care au condus în unele situaţii la alunecări de teren importanteţţ, se arată într-o scrisoare trimisă de CNADNR Guvernului.
În plus, ?aproximativ 90% din elevaţiile pilelor şi culeelor de la poduri şi viaducte, turnate până în prezent, prezintă fisuri şi crăpături la care au fost necesare reparaţii?. Situaţia este agravată şi de faptul că pentru tot ce strică Bechtel, societatea cere bani să repare. ,,Constructorul condiţionează efectuarea acestor reparaţii de o viitoare confirmare a plăţii acestora, spune compania.
Până în prezent, consultantul Scetauroute, angajat de stat, a trimis câteva sute de sesizări privitoare la lucrările făcute de mântuială de americani şi de partenerii lor turci, scrie ?Cotidianul?.
Astfel, într-unul dintre rapoartele de calitate, consultantul reclamă faptul că piatra de umplutură a patului autostrăzii nu respectă dimensiunile acceptate, fiind prea mare. Folosirea unor materiale în fundaţia autostrăzii cu elasticităţi diferite va avea ca efect o tasare diferenţiată a fundaţiei, cu riscul apariţiei craterelor.
Un alt raport arată că se folosesc greşit calcare la fundaţia autostrăzii. Alte nereguli, la fel de grave, sesizate de inginerii consultantului, sunt alunecări ale terenului în imediata vecinătate a lucrărilor, apărute ca urmare a neprotejării acestora de apele pluviale. Multe structuri de beton sunt deja fisurate, mai arată consultantul.
In plus, Bechtel cere să poată folosi porţiunea terminată din autostradă pentru a-şi transporta materialele, să îi fie recepţionată această porţiune de către Compania de autostrăzi, iar firma de stat să asigure întreţinerea tronsonului construit. Americanii mai cer ca statul să le repare drumurile de acces pe şantier, distruse de ei, şi a căror reparare, potrivit contractului iniţial, pică în sarcina lor.
Antena3.ro