"Nu e de ajuns ca băncile să invoce criza internaţională, ci trebuie să explice consumatorilor indicii care au dus la creşterea dobânzii", a declarat preşedintele ANPC pentru Antena3.ro
Iată spre exemplificare mesajul unei înştiinţări Bancpost către clienţi în legătură cu mărirea ratelor şi comisioanelor în contextul crizei financiare: "Datorită schimbărilor semnificative înregistrate în ultima perioadă pe piaţa financiară internaţională cu influenţe importante asupra costurilor de finanţare, Bancpost este obligată să ajusteze tarifarea portofoliului de credite în consecinţă." Potrivit lui Dan Vlaicu, astfel de justificări nu sunt suficiente, banca trebuind să explice consumatorilor concret de ce s-a ajuns la această situaţie.
Tot Vlaicu a explicat pentru Antena3.ro că unele bănci stipulează clauze abuzive în contracte, cum ar fi decizia unilaterală a băncii de a modifica dobânzile şi comisioanele. "Sunt bănci care au contestat în instanţă sancţiunile aplicate de ANPC, însă ele nu realizează că dacă pierd procesul consumatorul le poate cere acestora despăgubiri", spune acesta.
Dacă banca dumneavoastră a majorat dobânda la creditul pe care l-aţi contractat aşteptăm mesajele dumneavostră pe adresa de mail [email protected].
Cum pot proceda consumatorii
Clientul poate face reclamaţie scrisă la Oficiului Judeţean pentru Protecţia consumatorilor din judeţul de care aparţine sau în format electronic, pe site-ul www.anpc.ro , după cum recomandă pentru Antena3.ro consilierii Biroului de Presă al ANPC. În ambele cazuri, consumatorul trebuie să aducă sau să scaneze şi să ataşeze online actele doveditoare, respectiv copii după contractul de creditare, graficul de rambursare şi notificarea prin care a fost înştiinţat că i s-a modificat dobânda.
Biroul de presă al ANPC mai precizează că banca poate modifica atât dobanda cât şi comisioanele ori introducerea unora noi, cu condiţia ca acest lucru să fie prevăzut în contract. Dacă banca are trecut în contract că va înştiinţa Biroul de credite în cazul depăşirii termenului scadent de plata ratelor, consumatorul nu va mai fi notificat, iar dacă această clauză nu există, consumatorul trebuie întâi notificat şi abia apoi raportat Biroului de credite.
În perioada 29 septembrie-20 octombrie, la Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorului Bucureşti au fost înregistrate 89 de reclamaţii referitoare la comisionul de administrare, modificarea dobânzii, tranzacţii bancare neefectuate şi raportarea la Biroul de credite. În situaţiile în care sesizările înregistrate au fost întemeiate, ANPC a sancţionat băncile, însă pentru obţinerea despăgubirilor, consumatorul trebuie să se adreseze instanţelor de judecată, pentru că acest lucru nu intră în competenţa ANPC, după cum au explicat pentru Antena3.ro reprezentanţii Biroului de presă.
Lege în lucru în favoarea consumatorilor
Pornind de la numărul tot mai mare al românilor care solicită împrumuturi instituţiilor financiare, care a determinat şi înmulţirea reclamaţiilor pe acest segment, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a finalizat săptămâna trecută un proiect de lege care va interzice modificarea comisioanelor şi introducerea de comisioane noi pe parcursul derulării contractului de creditare. Modificările actelor normative de protecţie a consumatorilor în calitate de clienţi ai băncilor reglementează în mod clar obligaţiile contractuale ale părţilor, dintre client şi instituţia financiară bancară sau nebancară.
Astfel, ANPC va impune furnizorilor de servicii financiare să nu majoreze comisioanele pe durata derulării unui contract şi să nu introducă altele noi, asigurând totodată şi transparenţă în calcularea dobânzii aferente unui credit. Noile modificări legislative precizează şi faptul că banca sau IFN-ul de la care consumatorul urmează să se împrumute are obligaţia de a oferi acestuia, în perioada precontractuală, toate informaţiile despre costul total al creditului, punându-i la dispoziţie o simulare de costuri şi un exemplar al contractului. De asemenea, orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit, unde sunt menţionate costuri, va cuprinde următoarele informaţii standard:
- rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
- valoarea totală a creditului;
- dobânda anuală efectivă (DAE), conform prevederilor legale specifice;
- durata contractului de credit;
- valoarea totală plătibilă de consumator;
- în cazurile în care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare, se va menţiona acest lucru în publicitate.
În acelaşi timp, orice modificare a condiţiilor contractuale se va face prin încheierea unui act adiţional. În cazul în care consumatorul nu este de acord cu modificările propuse de furnizorul de servicii financiare, are dreptul la rezilierea contractului, inclusiv prin refinanţarea creditului, fără plata comisionului de rambursare anticipată. Notificările cu privire la modificarea clauzelor contractuale vor fi transmise clienţilor cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea acestora în vigoare.
Legea va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2009, iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va supraveghea şi controla activităţile creditorilor şi intermediarilor de credite. In cazul nerespectării noii legislaţii, amenzile pentru nerespectarea drepturilor clienţilor vor fi cuprinse între 5.000 şi 50.000 lei.
Dacă banca dumneavoastră a majorat dobânda la creditul pe care l-aţi contractat aşteptăm mesajele dumneavostră pe adresa de mail [email protected].
Paula Safta, Antena3.ro