![alerta meteo bucuresti 5 judete cod portocaliu vijelie grindina ploaie torentiale alerta meteo bucuresti 5 judete cod portocaliu vijelie grindina ploaie torentiale](https://www.antena3.ro/thumbs/landscape/2024/07/16/alerta-meteo-bucuresti-5-judete-cod-portocaliu-vijelie-grindina-ploaie-torentiale-913000.jpg)
Pasagerii
de pe Otopeni suportă preţuri năucitoare pentru o apă sau o
cafea, atrag atenţia jurnaliştii de la Gândul. Dacă pe
Aeroportul Otopeni o sticlă de apă plată costă 8 lei, la
Budapesta sau Atena acesta costă maxim un euro, adică mai puţin de
jumătate. V-aţi putea gândi că la asemenea adaosuri
comerciale profitul aeroportului este imens. Paradoxal, însă,
aeroportul câştigă sume ridicole de pe urma spaţiilor
comerciale din interior.
De
mai bine de 10 ani, firma care se foloseşte de cei peste 1.700 de
metri pătraţi din interiorul aeroportului Henri Coandă plăteşte
pe lună între 4 şi 10 euro pe metrul pătrat. O sumă
considerată mult prea mică, iar păgubit iese statul român.
Contractul a fost semnat în 1998, dar situaţia s-ar putea
schimba în viitor. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a
declarat pentru cotidianul Gândul că valoarea spaţiului pe
care aeroportul îl pune la bătaie în această afacere
este mult mai mare decât suma pe care o plăteşte
investitorul.
"Într-adevăr,
am observat că unele contracte sunt păguboase. În cazul de
faţă nu există decât două variante: organizarea unei
licitaţii sau prelungirea actualului contract în urma
renegocierii beneficiilor de care are parte aeroportul. În
cazul renegocierii va trebui să se ţină cont atât de
creşterea numărului de pasageri, cât şi de preţurile
pieţei", a declarat Ludovic Orban, pentru Gândul.
În
momentul de faţă, chiriile pentru spaţiile comerciale variază
între 100 şi 200 de euro pe metrul pătrat în centrul
Capitalei şi coboară pînă la 35-50 de euro pe mp în
cazul magazinelor mai mici, de la marginea bulevardelor sau a
străzilor mai importante din Capitală. Chiriile la spaţii
comerciale se negociază aproape întotdeauna după vadul
comercial şi după suprafaţa totală închiriată.
Potrivit experţilor, în cazul unei chirii pe un aeroport, cel
mai important lucru, după suprafaţa totală, este traficul de
pasageri. Iar în 2007, aeroportul Henri Coandă a înregistrat
un număr de aproape 5 milioane de pasageri. Se aşteaptă ca în
2010 numărul acestora să ajungă la aproximativ 6,7 milioane.
Antena3