?Flota de maşini noi a Austriei consumă cel mai mult, comparativ cu flotele altor ţări din UE. Aceasta înseamnă costuri mai mari pentru şoferi şi o mai mare poluare a mediului?, a explicat Ulla Rasmussen, expertă în cadrul VCÖ.
În 2007, în Austria au fost înmatriculate 298.182 de autovehicule noi. În medie, acestea emit 162 grame CO2 pe kilometru, ceea ce corespunde unui consum mediu de 6,2 litri motorină/100 km, respectiv 6,9 litri benzină/100 km.
Cea mai economică flotă de maşini noi o are Portugalia, cu o emisie medie de 142 grame CO2/km, urmată de Italia (146) şi Franţa (148). Un calcul realizat de VCÖ arată că o scădere a emisiilor din Austria la nivelul celor din Portugalia ar însemna diminuarea cu 85.000 tone a cantităţii de CO2 eliberată în atmosferă, iar posesorii de maşini noi ar trebui să alimenteze cu circa 33,9 milioane litri de combustibil mai puţin pe an - adică fiecare şofer ar face o economie de aproximativ 150 euro pe an.
Pe ansamblu, se observă că eforturile constructorilor auto de a produce maşini mai economice dau roade: în 2007, cele 14,2 milioane de maşini noi vândute în cele 18 state UE incluse în studiu au consumat în medie cu 1,7% mai puţin combustibil decât în anul 2006.
Progresele fiecărui producător auto în parte în materie de protecţie a mediului variază însă destul de mult. BMW conduce detaşat, reuşind în 2007 să-şi reducă cu 7,3% emisiile de CO2 ale maşinilor noi. ?Exemplul BMW demonstrează că este posibil ca producătorii auto să-şi diminueze substanţial emisiile de CO2 şi consumul de carburant. Însă mulţi producători reacţionează încă prea încet, de aceea UE trebuie să impună valori minime şi mai mici?, a subliniat Rasmussen.
Cele mai nepoluante autoturisme aparţin producătorilor PSA Peugeot-Citroen şi Fiat, cu emisii de 141 g CO2/km. Tot pe podium se situează şi Renault, cu 146 g CO2/km. Marca cea mai vândută în Austria, Volkswagen, emite 163 g CO2 /km, ocupând locul 10 din cele 14 mărci analizate.
VCÖ sugerează ca Bruxellesul să impună producătorilor auto un nivel mai redus de emisii de CO2. ?Obiectivul trebuie să fie un consum standard de 3 litri /la 100 km/. O maşină care consumă 3 litri /la 100 km/ emite aproximativ 80 grame CO2 pe kilometru?, a mai arătat Rasmussen.
Sursă foto: ec.europa.eu/enterprise
Agerpres