În România se discută
despre construcţia a peste 135 de mall-uri, dar specialiştii
consideră că doar jumătate dintre proiecte
vor fi puse în practică. În fiecare mare oraş al ţării
se preconizează o concurenţă aprigă, fiind preconizată apariţia
a cel puţin 5 astfel de centre comerciale, anunţă Jurnalul
Naţional în ediţia de luni.
În Capitală sunt anunţate
nu mai puţin de 14 mall-uri, Constanţa şi Aradul fiind alte două
mari oraşe în care se aşteaptă apariţia a şase centre
comerciale de acest tip. Numărul de metri pătraţi care vor fi
disponibili spre închiriere, se va dubla, conform analiştilor
imobiliari citaţi de Jurnalul Naţional.
Astfel, se va ajunge la un
milion de metri pătraţi disponibili la nivelul întregii ţări,
stocul atingând suma de 4,7 milioane de metri pătraţi până
în anul 2012, număr care se află cu mult peste potenţialul
pieţei, evaluat la 1,7 milioane de metri pătraţi. Conform
cotidianului, investitorii consideră foarte atractivă piaţa din
România din cauza stocului mic de metri pătraţi estimat a fi
de numai 584.000.
"Media este de 26,2 metri pătraţi la mia de
locuitori, faţă de 146,1 metri pătraţi în Cehia, de 133 de
metri pătraţi în Polonia sau de 110,5 metri pătraţ în
Ungaria, ceea ce indică un mare potenţial de creştere şi explică
multitudinea de proiecte anunţate de developeri", a precizat
Florian Gheorghe, Research Department Cushman &Wakefield Activ
Consulting, citat de Jurnalul Naţional.
Conform analiştilor imobiliari
citaţi de cotidian, mall-urile vor păşi într-o nouă
perioadă caracterizată de o concurenţă foarte mare între
ele. "O dată cu lansarea pe piaţă a două sau trei proiecte
de dimensiuni relativ mari, în oraşe cu peste 200.000 de
locuitori, proiectul cu locaţia defavorizată şi un concept şi mix
de chiriaşi mai puţin consistent va pierde cursa, iar retailerii
vor migra către proiectul dominant", a declarat
Luiza Moraru, şeful departamentului retail de la compania imobiliară
CB Richard Ellis ? Eurisko, citată de Jurnalul Naţional.
Aceasta a continuat explicând că, "deşi este prea devreme pentru a
estima numărul reuşitelor şi al eşecurilor, este greu de crezut
că oraşele sub 200.000 de locuitori ar putea susţine, chiar şi
peste cîţiva ani, peste 200.000 mp de retail".
Una
dintre soluţiile la aceste probleme enunţate de analişti, ar fi
specializarea centrelor comerciale. Astfel, ele ar putea să se axeze
doar pe distracţie sau doar pe cumpărături, în locul
mall-urilor din prezent, care înglobează shopping, restaurante
şi distracţii.
"Explozia" aşteptată de
astfel de centre comerciale va genera cu siguranţă şi o scădere a
chiriilor percepute pentru spaţiile închiriate în aceste
clădiri. Conform analiştilor imobiliari citaţi de Jurnalul
Naţional, se estimează o scădere la aproape jumătate a chiriilor.
În acelaşi timp, în fiecare mare oraş, se va evidenţia
unul sau mai multe mall-uri unde chiriile vor fi mai mari din cauza
locaţiei mai bune. Chiriile din centerele comerciale amplasate în
Bucureşti s-au situat în 2007 între 24 şi 27 de euro pe
metru pătrat/ lună.
Antena3.ro