![alerta meteo bucuresti 5 judete cod portocaliu vijelie grindina ploaie torentiale alerta meteo bucuresti 5 judete cod portocaliu vijelie grindina ploaie torentiale](https://www.antena3.ro/thumbs/landscape/2024/07/16/alerta-meteo-bucuresti-5-judete-cod-portocaliu-vijelie-grindina-ploaie-torentiale-913000.jpg)
Reprezentanţii
hipermarketurilor, cei ai producătorilor din industria alimentară
şi reprezentanţi ai guvernului au semnat, marţi, Ghidul de Bune
Practici. Documentul ar trebui să pună punct conflictului dintre
hipermarketuri şi producători. Actul semnat
menţionează, printre altele, că producătorii nu pot fi obligaţi
să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la
cele legate de creşterea suprafeţei de vânzare, amenajări şi
renovări.
Scandalul
dintre lanţurile de magazine şi producători a izbucnit la
începutul lunii martie. Sindicatele din industria alimentară
au acuzat atunci hipermarketurile că impun diverse taxe, care se
regăsesc în final în preţurile mărite ale produselor.
După
mai bine de trei săptămâni de la izbucnirea conflictului
între cele două părţi, Guvernul a decis înfiinţarea
unui grup de lucru care să elaboreze un cod de bune practici
comerciale. Ghidul trebuia să conţină principiile care urmau să
stea la baza negocierilor între retaileri şi furnizori.
Abia
după 3 luni de negocieri, producătorii şi reprezentanţii marilor
magazine au ajuns la un acord în privinţa "Codului de
bune practici". Ghidul prevede renunţarea la unele taxe impuse
de hypermarketuri, ceea ce ar putea duce la scderea preţurilor la
raft.
Potrivit
documentului, produsele vor avea un preţ unic de listă, dar se va
ajunge la preţuri variate în funcţie de taxele impuse de
supermarketuri. Documentul va fi semnat astăzi şi intra în
vigoare după ce va primi şi avizul Consiliului Concurenţei.
Principalele elemente ale Codului de Bune practici (sursa: Ministerul Agriculturii)
- Delistarea de către Comerciant a unui produs al Furnizorului va trebui să se realizeze prin notificare prealabilă;
- Furnizorul nu poate fi obligat de către Comerciant să contribuie la costurile de marketing ale magazinului, şi invers;
- Furnizorul nu poate fi obligat de către Comerciant, în mod direct sau indirect, să contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la cele legate de creşterea suprafeţei de vânzare;
- Comerciantului ii este interzis sa condiţioneze Furnizorul sa nu vândă şi altor comercianţi la un preţ mai mic decât cel la care îi vinde lui;
- Furnizorului îi este interzis să condiţioneze Comerciantul să păstreze un anumit preţ pe raft;
- Baza de calcul al discounturilor şi contravaloarea serviciilor vor fi definite în termeni clari şi agreate expres de ambele părţi şi cuprinse în contract;
- Părţile nu se pot obliga reciproc, direct sau indirect, să cumpere sau să vândă bunuri şi/sau serviciu de la/către vreo parte terţă.
Antena3