Astfel de măsuri de protecţie pot fi văzute în mai toate sectoarele, de la cel al construcţiilor de maşini la cel bancar. 'Strategia noastră este să îngheţăm costurile ne-esenţiale. Posturile libere ne-esenţiale nu mai sunt completate şi facem economii la cheltuielile ne-esenţiale', a explicat John Griffith Jones, director pentru Marea Britanie al companiei KPMG.
Gary McGann, director al companiei irlandeze de ambalaje Smurfit Kappa, a spus că şi ei au implementat un program de reducere a costurilor. 'Pot spune că aceasta este cea mai dificilă perioadă pe care am parcurs-o. Cred că ne îndreptăm către recesiune şi va fi mai profundă decât cred mulţi', a estimat McGann, prezicând un val de falimente şi consolidări în sectorul său de activitate.
Marii producători auto, de la Fiat la Mercedes sau BMW, îşi reduc producţia şi elimină munca în ture la uzine, în timp ce companii aeriene precum British Airways şi Ryanair îşi reduc şi ele zborurile. De asemenea, companii precum Siemens sau Saint-Gobain în sectorul ingineriei, Henkel în sectorul bunurilor de larg consum sau bancarii italieni de la UniCredit au anunţat planuri de reducere a locurilor de muncă.
Toate acestea se întâmplă într-un moment în care încrederea în mediul de afaceri european a scăzut la cel mai jos nivel din ultimii cinci ani, potrivit analizelor Comisiei Europene. Şi chiar dacă creşterea economică în primele trei luni ale anului a fost de 0,7% în UE - mai mare decât în SUA - economiştii anticipează o încetinire a creşterii pentru cel de-al doilea trimestru.
Şi veniturile în cel de-al doilea trimestru ale companiilor europene au avut de suferit - chiar dacă scăderile sunt mai mici decât anticipaseră unii. Potrivit datelor Bloomberg, companiile din Europa Occidentală au performanţe mai scăzute decât cele din Statele Unite. Aşa-numitul 'raport al surprizei' între companiile care au avut performanţe mai bune decât se anticipa şi cele care au avut rezultate mai slabe decât se aştepta, calculat de grupul bancar olandez ING, a fost de -19% pentru zona euro, în timp ce în Statele Unite a fost de doar -5%.
Perspectivele nu sunt la fel de sumbre pentru economiile tuturor statelor membre, mai adaugă FT. Spre exemplu, companiile din Irlanda, Spania sau Marea Britanie par mai afectate decât cele din Germania sau Benelux. Însă chiar şi cei mai optimişti rămân vigilenţi. Ad Scheepbouwer, director executiv al grupului olandez de telecomunicaţii KPN spune că efectele unor schimbări ale obiceiurilor de consum ale populaţiei de-abia de-acum se vor face simţite în ţările Benelux sau Germania.
Agerpres