"Factorii externi, pe care nu-i putem controla, şi care au o influenţă majoră în stabilirea preţului la pompă sunt cursul valutar, nivelul accizelor şi cotaţiile barilului de ţiţei. Ce putem noi controla sunt cheltuielile de logistică şi cele operaţionale. Suntem focusaţi pe reducerea acestor din urmă cheltuieli", spune directorul comercial al Rompetrol Downstream, Iulian Antonache.
Pentru 2010, Rompetrol Downstream se aşteaptă la un preţ mediu al barilului de 80 dolari, iar compania ia în calcul un curs de 3-3,1 lei pe dolar şi 4,2-4,3 lei pe euro.
În 2008, preţul mediul al ţiţeiului a atins 100 de dolari pe baril, iar joi era puţin sub 80 de dolari pe baril.
Potrivit sursei, accizele pentru carburanţi vor creşte cu 18%, din care 4% va reprezenta modificarea nivelului acestora în euro, iar restul diferenţa dintre cursul valutar stabilit pentru 2010 şi cel din 2009, de la 3,7364 lei/euro în acest an la 4,2688 lei/euro.
"Din 1 ianuarie 2010 acciza la benzină va creşte de la 436 euro pe tonă la 452 euro pe tonă, iar pentru motorină va urca de la 336 euro pe tonă la 347 euro pe tonă", a declarat Antonache.
Acesta mai spune că 45% din preţul la pompă al carburanţilor este reprezentat de taxe şi accize. În ceea ce priveşte preţul benzinei, acciza constituie 36% din preţ, respectiv 27% în cazul motorinei.
Antena3.ro