La sediul AVAS a fost deschisă vineri oferta depusă de Ford pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni al uzinei de automobile din Craiova. Comisia de privatizare a fostei uzine Daewoo a validat documentele de participare. Săptămâna viitoare vor începe negocierile cu investitorul. Americanii au fost singurii înscrişi în cursă. Dacă va câştiga, compania americană va fi obligată să producă cel puţin 200.000 de maşini anual, începând din al patrulea an de la preluare. Potrivit unor analişti din piaţa auto, valoarea Automobile Craiova este de aproximativ 800 milioane euro, dar e posibil ca preţul obţinut să fie mai mic.
Nu mai departe de anul
trecut statul a cumpărat cu 60 de milioane de dolari 51% din uzina
craioveană. Ceea ce ar duce valoarea fabricii sub 100 de milioane de
euro. Totuşi, a fost o tranzacţie specială, iar la mijloc mai erau
şi datorii. Între timp Daewoo Automobile Craiova a fost
scăpată de datoriile de 750 de milioane de euro la Fisc. În
consecinţă, valoarea fabricii a crescut.
Cu singurul ofertant Ford,
statul va negocia direct preţul, investiţiile sau creşterea
capacităţii de producţie. Şi ar putea să nu fie negocieri lungi
pentru că americanii, fără niciun fel de obligaţie vor să ridice
uzina din Bănie. După cum spun chiar ei, nu-şi permit să rateze
Automobile Craiova. Au nevoie de uzină pentru a se acoperi pe piaţa
europeană.
Oficialii Ford spun că fabricile Ford din Europa au
produs anul trecut 1,8 milioane de automobile. Cu 10% peste
capacitatea maximă de producţie, situaţie care nu poate continua
pe termen lung. Motiv pentru care au deja planuri de extindere pentru
fabrica românească. Vânzările din Europa şi Asia
reprezintă debuşeul pentru Ford care, acasă, în Statele
Unite, pierde din cota de piaţă.
Pe de altă parte, Ford îşi
restructurează activele, scăpând de diviziile neprofitabile,
pentru a mai reduce din pierderile grupului, care anul trecut s-au
ridicat la 13 miliarde de dolari.
Antena3.ro