Anul crizei este şi anul fondurilor europene. Mai mult de 360 de milioane de euro vor fi alocate prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională, care ajută direct investiţiile în întreprinderi, telecomunicaţii, mediu, energie şi transporturi, instrumente financiare (fond de capital de risc, fond de dezvoltare regională etc.), precum şi activităţilor destinate să sprijine dezvoltarea regională şi locală. Pentru a accesa şi utiliza raţional, e nevoie de specialişti. Deci, o afacere de succes în criză va fi consultanţa în domeniul investiţiilor.
Datoriile devin din ce în ce mai împovărătoare şi mai greu de plătit, aşa că recuperarea creanţelor este o afacere care promite să ţină piept crizei economice. Pentru a deschide o firmă în acest domeniu e nevoie de cunoştinţe juridice şi economice, pe lângă formalităţile specifice înfiinţării unei societăţi cu răspundere limitată.
O altă idee bună de afaceri este franciza fashion. Cu un buget ce nu depăşeşte 50.000 de euro, poţi deschide un magazin de îmbrăcăminte sau accesorii în franciză. ?Nu aş sfătui pe nimeni să lanseze o afacere în retail în prima jumătate a anului, în orice domeniu, nu doar în fashion. Încă nu s-a ajuns la fundul sacului, şi cred că a doua jumătate a anului reprezintă un moment mai bun din punctul de vedere al creditării bancare şi al negocierii cu dezvoltatorii?, spune Vicenţiu Zorzolan, administratorul AAV Group, companie ce deţine francizele Esprit, Springfield şi Women?Secret, citat de Capital. Riscurile nu sunt de neglijat, iar profitul e posibil să întârzie anul acesta.
Potrivit statisticilor Registrului Comerţului, o creştere semnificativă s-a înergistrat în ceea ce priveşte afacerile care au ca obiect de activitate învăţământul. Aici intră grădiniţe particulare cu programe speciale. Pe lângă acestea, profitabile ar mai fi centrele de îngrijire cosmetică sau chiar spa cu tratamente moderne, cu program prelungit, sală de fitness.
Magazinele online sunt o altă variantă bună în ceea ce priveşte lupta împotriva crizei. Avantajele sunt multe: investiţia în platforma online este minimă şi nu sunt necesare, cel puţin la început, stocuri prea mari de marfă. Cheltuielile de operare sunt mici, nu e nevoie de un sediu pretenţios sau de mulţi angajaţi. Marketingul şi publicitatea se fac online.
Tot online se poate oferi şi consultanţă. ?E important să deschizi un startup poziţionat pe o nişă pentru a avea succes în 2009?, spune Adrian Alexandrescu, fondatorul Interactions, pentru Capital. Interactions este o agenţie specializată în consultanţă în managementul relaţiilor cu clienţii (CRM) în mediul digital. Potenţialul dezvoltării unui asemenea business este dat şi de creşterea pieţei de servicii de tip CRM, în 2009, cu valori cuprinse între 30% şi 50%.
Criza scoate la iveală mijloace noi de comunicare şi promovare, prin urmare firmele de PR şi de Marketing sunt în câştig. ?Am preferat să cred în oportunităţile crizei şi să sper că anul acesta companiile vor avea nevoie mai mult ca oricând de comunicare?, spune Renate Rozenberg despre deschiderea agenţiei PR&More, citată de Capital.
Magazinul de la bloc este o altă afacere care pare să funcţioneze pe timp de criză. În ultima perioadă, chioşcul de cartier a reinviat, sub o formă mai mare. Pe măsură ce băncile îşi restrâng activitatea, tot mai multe spaţii comerciale vor fi disponibile la sume acceptabile.
"În perioade de criză, oamenii pot renunţa la multe, însă ultimele cheltuieli reduse vor fi cele pentru alimente. Şi, chiar şi atunci, vor tăia de pe listă produsele scumpe sau mai puţin importante, cum ar fi carnea şi dulciurile, dar nu şi cartofii, varza sau morcovii. De aceea, eu cred că o investiţie în legumicultură în această perioadă poate fi o idee bună?, spune Daniel Botănoiu, reprezentantul Asociaţiei Generale a Producătorilor Agricoli din România, citat de Capital. Deci o altă idee de succes în criză ar fi afacerile în domeniul agricol. Terenul se poate arenda sau cumpăra. În funcţie de capital, se poate investi în culturi de câmp, cu sau fără sisteme de irigaţii, în solarii sau în sere.
Fast-food-urile nu par nici ele afectate de problemele economice. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre restaurante, care înregistrează scăderi ale numărului de clienţi. KFC, McDonald?s şi Burger King au anunţat că îşi vor continua expansiunea în 2009.
Antena3.ro