In cazul ofertei prin care statul va incerca sa vanda un pachet 15% din Transelectrica (TEL), nivelul subscrierilor se va sti in fiecare zi, spre deosebire de oferta de la Petrom, din vara acestui an, cand nici statul sau intermediarii nu au stiut pana la inchiderea ofertei cat din actiuni au fost cumparate de investitori, potrivit lui Valentin Ionescu, directorul general al Bursei de la Bucuresti (BVB).
Publicul larg nu stie nici acum cat anume s-a subscris la oferta Petrom, autoritatile nemaifacand publice aceste date dupa ce tranzactia s-a incheiat fara succes, statul nereusind sa vanda pachetul de 10% scos la vanzare.
“Am obtinut de la CNVM faptul ca pentru fiecare oferta care va ajunge la Bursa, subscrierea se va face in fiecare zi pe perioada derularii ofertei prin sistemul bursei . Este foarte important pentru ca la Petrom promovarea ofertei a fost foarte scazuta. De data asta vrem sa fim mai implicati impreuna cu intermediarii in promovarea acestei oferte si vrem sa vedem din prima zi subscrierile in sistemul Bursei si sa le raportam.”, a precizat Valentin Ionescu, directorul general al BVB, in cadrul unei conferinte telefonice organizate ieri pentru prezentarea rezultatelor financiare la noua luni.
“La Petrom a fost cu <book> inchis si stiu ca e o practica in Polonia si in toata lumea, dar acum, pentru perioada asta, cred ca e bine pt marketing sa ai aceste subscrieri publice, iar riscul este foarte redus daca utilizeaza sistemul nostru pentru a inchide oferta”, a adaugat Ionescu.
CNVM a avizat recent o serie de modificari ale Codului Bursei, tocmai pentru ca subscrierile facute in cadrul ofertei sa fie cunoscute de piata.
Directorul Bursei spune totodata ca in cazul ofertei Transelectrica ar vrea o mai buna coordonare din partea tuturor celor implicati, autoritati, intermediari, Bursa.
“Trebuie sa lucram cu totii ca sa promovam aceasta oferta si va trebui sa o facem conform conditiilor de piata. Este o oferta publica secundara, este clar ca nu o putem vinde la acelasi pret ca cel din piata. Pentru a atrage noi conturi in piata, petru ca nu avem prea multe, trebuie sa ne folosim de fiecare oportunitate, IPO, SPO, pentru a atrage multi alti investitori. Si cum putem atrage investitorii de retail? Dandu-le discount. E o perioada foarte dificila si daca vrei sa vinzi un activ e dificil sa ai un pret peste cel din piata”, a mentionat Valentin Ionescu.
O alta modificare fata de oferta Petrom pe care Bursa incearca sa o implementeze este posibilitatea de a investi prin conturi globale inca din prima zi de derulare a ofertei.
“ La oferta Petrom a fost dificil pentru investitorii americani sa subscribe. Vrem sa avem conturi globale implementate pentru toate companiile de pe piata reglmentata si de asemenea pentru Transelectrica. La Petrom aceste conturi au fost implementate doar cu trei zile inainte de inchiderea ofertei, a fost o perioada prea scurta”, a precizat Ionescu, adaugand ca oferta Transelectrica este de zece ori mai mica decat cea de la Petrom, dar “e mai bine sa ai toti investitorii la masa”.
Pachetul de 15% din Transelectrica valoreaza acum pe Bursa 45 milioane de euro, in conditiile in care oferta Petrom, la pretul minim stabilit de stat, era de peste 480 milioane de euro.
Oferta Transelectrica trebuia sa se deruleze pana la sfarsitul acestui an, dar in conditiile in care consortiul de intermedierei
“Va fi foarte dificil ca Transelectrica sa se deruleze pana la sfarsitul acestui an. Speram sa aiba loc in primul trimestru al anului viitor. Noi lucram cu intermediarii si cu autoritatea de stat pentru ca vrem sa fie mai bine pregatita decat cea de la Petrom si sa speram mai bine executata”, a subliniat directorul general al BVB.
Consortiul care intermediaza oferta Transelectrica este format din brokerii de la BCR, Intercapital si Swiss Capital (fosta KBC Securities).
Transelectrica a incheiat primele noua luni cu un profit de 36,5 milioane de euro, dar pentru trimestrul al treilea a raportat o pierdere de 5,9 milioane de euro fata de un castig de circa 15 milioane de euro in perioada similara a anului trecut, din cauza scaderii cantitatii de energie transportate si a pierderilor din cauza variatiilor nefavorabile ale cursului valutar.