Criza economică afectează puterea de cumpărare a românilor, iar operatorii economici, pentru a nu-şi pierde clientela, reduc preţurile produselor, dar din loc în loc participă la scăderea calităţii anumitor produse, mai ales la cele alimentare de bază.
ANPC a început de luni un proiect prin care îşi propune să protejeze ?coşul zilnic? al consumatorilor, care constă în alimentele de zi cu zi, cum ar fi laptele, carnea, ouăle,zahărul, uleiul, făina, orezul sau pâinea. Astfel, din 1 august 2009 şi timp de 12 luni, inspectorii Autorităţii vor supraveghea produsele alimentare de bază din supermarketuri şi hypermarketuri, controale pentru care vor întocmi lunar evaluări. Ei vor verifica magazinele, pentru ca ele să asigure informarea corectă şi completă a clienţilor, respectarea termenului de valabilitate înscris pe ambalaje, dar şi respectarea afişării corecte a preţurilor, respectiv preţul afişat să corespundă cu cel plătit de către consumator.
Proiectul constă într-un control suplimentar în zilele joi şi vineri, în locurile de comercializare, în monitorizarea implementării măsurilor necesare, implicarea suplimentară a instituţiilor de stat, dacă sunt necesare controale de laborator cu echipamente specializate care nu se află în dotarea laboratoarelor proprii şi în asigurarea preluării reclamaţiilor şi în zilele de sâmbăta şi duminică, între orele 9.00 ? 17.00.
În ceea ce priveşte controlul pentru alimentele de bază, ANPC s-a focusat momentan pe verificarea orezului din marile magazine şi a constatat în timpul controalelor că operatorii economici utilizează denumirea de ?orez? pentru produse care erau în realitate un amestec de spărtură de orez şi boabe de orez sau numai spărtură de orez.
La sfârşitul lunii iunie, comisarii Autorităţii au verificat 177 de comercianţi legat de calitatea, etichetarea şi modul de comercializare pe piaţa românească a orezului. Dintre aceştia, doar la 121 au fost observate nereguli, iar din cele 106.500 de kilograme de produse comercializate sub denumirea de orez, 64.000 de kilograme nu se încadrau în prevederile actelor normative în vigoare. Cu ocazia controlului, au fost prelevate 123 eşantioane de orez, din care, în urma determinărilor de laborator, 79 eşantioane nu se încadrau în legislaţia actuală.
Astfel, comisarii ANPC au oprit de la comercializare aproape 53.000 de kilograme de produse, care erau vândute sub denumirea înşelătoare de orez şi au dat 121 de sancţiuni contravenţionale, adică 29 avertismente şi 92 amenzi contravenţionale, în valoare de 577.000 lei, pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Serviciile de pe litoral şi casele de schimb valutar, sancţionate şi ele de ANPC
În luna iulie, comisarii ANPC au avut 370 acţiuni de control la operatorii economici care oferă servicii de cazare şi de alimentaţie publică în structurile de primire turistică de pe litoral, dar şi la cei care oferă produse alimentare şi nealimentare sau care prestează diferite servicii de agrement.
Astfel, inspectorii au dat 312 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.135.400 lei, iar la 8 operatori economici, concomitent cu sancţiunea amenzii contravenţionale ANPC a dispus măsura complementară de închidere temporară a unităţilor verificate pe o durată de cel mult şase luni.
De asemenea, o unitate care oferea cazare a fost oprită definitiv, ca urmare a vătămării vieţii unei persoane adulte, care era însoţitor al unui grup de copii aflaţi în tabără la Costineşti. Persoana adultă a fost cazată într-un pat suprapus cu bara de protecţie ruptă., acesta a căzut din pat în timpul somnului şi a suferit un traumatism cranian.
O altă problemă cu care se confruntă anumiţi clienţi la mare, este cea a cazării pe timp de noapte, caz în care anumiţi comercianţi de servicii de cazare refuză clienţi pe motiv că perioada de o noapte este prea scurtă.
?În mod normal, pensiunile particulare sau hotelurile nu ar trebui să-şi refuze clienţii, chiar dacă aceştia vor să doarmă doar o noapte în locul respectiv, pentru că este în interesul lor să obţină un client şi implicit un ban în plus. Dar reclamaţia unui consumator poate fi greu de dovedit în astfel de situaţii, aşa că rămâne în ultimă instanţă cuvântul clientului împotriva cuvântului reprezentantului hotelului sau pensiunii respective?, explică pentru Antena3.ro Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC.
Şi casele de schimb valutar din ţară au fost luate în vizor de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Astfel, în perioada 20-24 iulie 2009, 407 operatori economici au fost verificaţi, iar la 329 dintre ei, ceea ce înseamnă 80,66% din totalul celor controlaţi, au primit 170 de avertismente şi 159 de amenzi, în valoare totală de 667.500 de lei.
Paula Safta, Antena3.ro