După 25 de ani de muncă în aceeaşi companie, mulţi angajaţi din SUA au în faţă o alegere “dificilă”: să primească drept recompensă un storcător de fructe sau un aparat de vată de zahăr.
Analiştii au declarat că sunt uimiţi de persistenţa programelor de recompensare a fidelităţii, într-o perioadă în care angajaţii îşi schimbă slujbele ca pe becuri, iar angajatorii caute noi soluţii, mai eficiente, de păstrare a personalului valoros.
Sumele cheltuite de angajatori pentru astfel de programe reprezintă 1% din fondurile salariale.
Potrivit unui raport din 2012 al Bersin & Associates, majoritatea acestor fonduri, şi anume 87%, sunt cheltuite pentru recompensarea fidelităţii.
De cele mai multe ori, angajaţii au posibilitatea să îşi aleagă cadoul dintr-un catalog, când ajung la o dată aniversară în companie, cum ar fi un set de cuţite pentru a marca vechimea de cinci ani, sau un răcitor de sticle de vin la a 25-a aniversare.
Companiile americane au început să extindă oferta de cadouri, unele dintre cele mai populare fiind aparatura electronică sau casnică.
"Un obiect precum o centură ajustabilă pentru slăbit, care ar face o persoană să ridice din sprâncene, poate fi văzută drept un cadou perfect de către un dependent de gogoşi", a spus Susan Adams, director la Dittman Incentive Marketing.
Analiştii spun însă că aceste cadouri sunt ineficiente, în condiţiile în care mulţi angajaţi nici nu ştiu de existenţa programelor, iar acestea nu stimulează oamenii să muncească mai mult sau să rămână mai mult timp în companie.
Datele prezentate de Departamentului Muncii arată că angajaţii îşi schimbă locul de muncă o dată la 4-6 ani, astfel încât este improbabil ca aceştia să rămână mai mult timp pentru a primi un blender sau o minge de baseball cu autograf.
În plus, chiar dacă o persoană vrea să stea la un angajator 20-30 de ani, loialitatea sa ar putea supravieţui mai mult decât norocul companiei. În medie, o companie rezistă în indicele S&P 500 timp de 15 ani, faţă de 67 de ani în anii '20.