Potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 795 din 27 noiembrie 2008, care va intra în vigoare la sfârşitul lunii decembrie, înainte de a semna contractul, clienţii băncilor au dreptul de a fi informaţi în ceea ce priveşte condiţiile contractuale, prezentându-li-se şi un grafic de rambursare care să menţioneze costurile totale.
Ordonanţa va proteja consumatorii care s-au plâns în repetate rânduri că unele bănci refuzau să facă publice costurile reale ale contractului, preferând să le divulge pe parcurs. Acest lucru îngreuna situaţia posibililor debitori care nu îşi puteau estima efortul financiar pe care urmează să îl depnuă.
Pe lângă eşalonarea şi valoarea reală a plăţilor, banca va trebui să prezinte şi celelalte costuri incluse pe lângă dobândă, care nu vor mai putea fi modificate pe parcursul derulării contractului.
Aceste obligaţii de transparenţă din partea băncilor sunt în concordanţă cu reglementările care urmează să fie valabile şi la nivelul UE. Acestea prevăd mărirea gradului de comparabilitate a produselor de creditare şi la nivel de piaţă comunitară.
Prin urmare, bancherii se pregătesc pentru ce e mai rău. Vor trebui să renunţe la creditele cu dobândă promoţională, pentru că s-ar putea confrunta cu valuri de refinanţări în condiţiile în care noile reglementări pentru protecţia consumatorului impun diminuarea costurilor pentru respectivele operaţiuni.
Dacă cliemţii vor închide contractele, acestea pot să primească, gratuit, de la bancă, documentele care să dovedească faptul că datoria s-a stins. Comisionul de rambursarea anticipată nu va mai reprezenta "un obstacol disproporţionat", potrivit ordonanţei mai sus amintite.
Antena3.ro