Renault a mizat din nou pe o schimbare completă a design-ului la Megane, faţă de generaţiile precedente, reinventând astfel modelul. Dacă varianta în cinci uşi este mai cuminte, coupe-ul va oferi, cu siguranţă, celui care-l utilizează, ieşirea din anonimat.
Maşina a făcut senzaţie oriunde a ajuns pe parcursul testului, în Capitală, numeroase persoane întorcând capul cu admiraţie pentru noul model Renault.
Varianta în cinci uşi este diferită faţă de coupe la partea posterioară, reuşind să aibă o personalitate proprie, deşi unii critici au acuzat că aduce cu VW-ul Scirocco. Partea frontale este aceeaşi şi la varianta cu cinci uşi şi la coupe.
Noul Megane Coupe este cu 4 centimetri mai lung în comparaţie cu Megane II, măsurând acum 4,295 cm. De asemenea, este cu 5 centimetri mai jos faţă de versiunea cu cinci uşi. Volumul portbagajului a fost şi el mărit, ajungând acum la 344 dm3, cu 75 de litri mai mult faţă de Megane II.
Nu numai exteriorul coupe-ului este reuşit. Interiorul a furnizat, de asemenea, o surpriză plăcută. Finisajul din habitaclu este remarcabil de bine realizat pentru o maşină din clasa sa. Oficialii Renault nu au minţit când au spus că noul Megane îşi propune să fie ?best in class? la calitate.
Totul la interior, de la bord, scaune, până la panourile portierelor, este lucrat cu bun gust şi grijă pentru detaliu. Tabloul de bord este simplu, Renault optând pentru o combinaţie de clasic (turometrul) şi nou (vitezometrul şi computerul de bord). Noul Megane dispune, ca şi majoritatea autombilelelor contemporane, de un buton start/ stop pentru pornirea/ oprirea motorului.
Scaunele sunt şi ele bine finisate, calitatea materialelor fiind îmbinată reuşit cu forma ergonomică şi suportul lateral, care oferă şoferului o poziţie confortabilă în spatele volanului, ce poate fi reglat atât pe înălţime cât şi în profunzime.
Cu toate că forma specifică unui coupe ar putea avea o influenţă negativă asupra confortului pasagerilor din spate, în noul Megane şi persoanele de 1,85 metri vor călători în condiţii optime. Cei care au mai mult de 1,85 ar trebui să stea în faţă. Luneta de dimensiuni mici este singurul minus, dar merită sacrificiul făcut pentru designul frumos al posteriorului maşinii.
Direcţia şi suspensia Megane-ului III constituie şi ele puncte forte ale automobilului. Volanul se întăreşte la viteze mai mari dar este şi suficient de moale atunci când e nevoie, adică în cazul efectuării unei parcări. Frânele sunt precise, doar un pic cam sensibile, dar oricare şofer se va obişnui rapid cu ele. Suspensiile sunt tari, însă nu deranjează prin fermitatea lor.
Astfel, maşina se ţine bine pe poziţii la curbele strânse, dar nu oferă o senzaţie de disconfort la negocierea gropilor sau a denivelărilor. Renault a declarat, la lansarea în România a Megane III, că vehiculele comercializate în ţara noastră sunt un pic diferite faţă de cele vândute în Occident, în sensul că au fost întărite pentru a face faţă drumurilor proaste.
Motorizarea 1,6 16V ce dezvoltă 110 CP nu a oferit prea multe surprize, fiind cea folosită şi la Megane II. Cuplul maxim se situează pe la 4.250 de rpm, iar caii putere sunt suficenţi pentru acest model, însă nu pe o autostradă sau la depăşirile din scurt. Acolo ar trebui ceva mai multă putere.
Aşteptăm cu interes şi noile propulsoare de 2.0 litri benzină şi 140 CP, 1,4 Turbo benzină şi 1,5 dci de 85 CP, care vor veni în România din a doua jumătate a anului. Din nefericire, versiunile turbo de 2.0 litri, pe benzină dar şi pe motorină nu vor fi aduse în ţara noastră, producătorul francez precizând că acestea aduc venituri prea mici în comparaţie cu costurile mai mari, necesare importării lor.
Cutia de viteze manuală în 6 trepte se descurcă destul de bine în oraş. Rapoartele ar putea fi, însă, o idee mai lungi, deoarece într-un oraş aglomerat ca Bucureştiul rapoartele scurte au ca rezultat o schimbare mai deasă a treptelor de viteză.
Consumul, în Bucureşti, a fost constant ? 9 litri la suta de kilometri, potrivit computerului de bord. Cei care doresc să obţină un consum redus trebuie să ştie că Renault a introdus, la generaţia actuală Megane, un sistem care-i indică şoferului, pe bord, momentul optim în care trebuie schimbată treapta de viteză.
Siguranţă
Noul Renault Megane este modelul care deţine cel mai mare punctaj înregistrat în istorie la testele de impact EuroNCAP, 37 de puncte din 37 posibile şi calificativul cinci stele, lucru demn de luat în seamă de orice şofer responsabil care optează pentru această maşină.
Echipare
Preţul pentru varianta Megane Coupe testată de Antena3.ro este de 12059 euro fără TVA, şi 14350 euro cu TVA inclus şi beneficiază de 4 ani garanţie sau 100.000 de kilometri. Renault oferă o mulţime de dotări în standard (varianta de echipare Dinamique).
Printre echipamentele standard ale noului Megane Coupe se numără ABS (cu repartitor electronic de frânare EBV), AFU (asistenţa la frânarea de urgenţă) airbaguri frontale pentru şofer şi pasager, airbaguri laterale torace faţă, servodirecţie, aer condiţionat, computer de bord, radio CD cu MP3, geamuri electrice, oglinzi retrovizoare electrice şi degivrante, proiectoare de ceaţă, închidere centralizată şi demaraj cu card, bancheta spate rabatabilă şi fracţionabilă.
Echipare Dynamique mai oferă airbaguri cortină pentru cap faţă şi spate, senzori de lumină şi de ploaie, card "mâini libere", tempomat şi limitator de viteză, jante de aluminiu 16" tip Sport, volan şi schimbător de viteze îmbrăcat în piele.
Atuurile noii game Megane faţă de concurenţă sunt: siguranţa - cele mai multe modele cu cinci stele la testele EuroNCAP, calitatea - Megane îşi propune să fie "best in class", economia - motorizări cu consumul cel mai redus (4,5-5 litri la 100 km - în cazul propulsoarelor diesel) şi cele mai puţine emisii de CO2 (sub 140 grame/km).
Noul Megane va fi produs exclusiv la uzina din Palencia, Spania, care are o capacitate de 310.000 de unităţi pe an. Renault Megane s-a vândut în întreaga lume, de la lansarea sa, din 1995, în peste 8,5 milioane de exemplare, fiind astfel unul dintre succesele mărcii franceze.
Florin Tulbure, Antena3.ro