Până acum, această motorizare (1.5 litri turbo, 150 cai putere) şi echipare sport era disponibilă doar la modelul cu caroserie în trei uşi, însă Mitsubishi a decis să-i aplice acelaşi tratament şi variantei cu cinci portiere.
De la bun început trebuie precizat că designul exterior al maşinii este mult mai frumos în realitate, faţă de pozele oficiale de prezentare. Grila ameninţătoare tip ?jet fighter?, împrumutată de la Lancer, îi conferă Colt-ului un aer agresiv, ameninţător. Sigla Ralliart, în roşu şi portocaliu, montată atât în faţă cât şi în spate avertizează discret asupra caracterului sportiv al automobilului.
Modelul cu cinci uşi beneficiază de modificări de design şi la partea posterioară, nu doar la cea frontală. Astfel, stopurile au fost micşorate şi poziţionate în aşa fel încât să fie cât mai vizibile pentru cei care se află în spatele maşinii. Eleronul, jantele antracit de 16 inci, oglinzile exterioare cromate ca şi linia, de asemenea cromată, de pe capacul portbagajului întregesc imaginea exterioară foarte reuşită a maşinii.
Deşi din afară pare o buburuză, la interior Mitsubishi Colt oferă suficent spaţiu atât şoferului cât şi pasagerilor, intenţia producătorului fiind de a aduce spaţiul unui monovolum la un automobil hatchback. Există, de asemenea, suficiente spaţii de depozitare. Poziţia la condus este înaltă, ca şi la precedentul model, oferind o vizibilitate bună, mai puţin în partea stângă din cauza montantului A poziţionat cam în faţă, dar aceasta e doar o chestiune de obişnuinţă. Finisajele din interior sunt mai bune la noul Colt, faţă de precedenta generaţie.
Volanul cu trei spiţe, împrumutat tot de la Lancer, este îmbrăcat în piele şi dispune de comenzi pentru sistemul audio şi tempomat, iar noul tablou de bord are linii simple indicând acum şi momentul optim pentru schimbarea treptei de viteză, prin intermediul unei săgeţi roşii. Pentru că a venit vorba de sistemul audio, trebuie menţionat că Noul Colt dispune de intrare audio auxiliară, pentru mp3 playere sau orice alt astfel dispozitiv portabil. E necesar doar un cablu cu două mufe de 3,5 mililmetri.
Schimbătorul de viteze micuţ, cu formă ciudată este şi el îmbrăcat în piele. Scaunele sport, pentru şofer şi pasagerul din dreapta, sunt ferme şi asigură suficientă susţinere laterală. Inserţiile de argintiu prezente peste tot în interior, ca şi pedalierul din aluminiu completează imaginea interiorului.
Dar cea mai bună parte a acestei maşini este motorul său turbo de 1.5 llitri şi 150CP, (cu un cuplu maxim de 210 Nm la 3500 rot/minut), combinat cu o caroserie foarte uşoară, puţin peste 1.000 de kilograme. Cutia de viteze este una manuală cu 5+1 trepte. Odată atinse 3.000 rpm propulsorul surprinde prin acceleraţia care ?lipeşte? de scaun.
Posesorul Colt-ului Ralliart va simţi nevoia să ignore indicatorul de schimbare optimă a vitezei, datorită senzaţiilor tari pe care le oferă propulsorul la turaţii ridicate. Zgomotul turbinei (care-şi face simţită prezenţa pe la 3.000 rpm), al eşapamentului şi al motorului, care are o putere năucitoare, este ca o muzică pentru urechile oricărui şofer pasionat de maşinile sport. Maşina accelerează de la 0 la 100 de km/h în 7,5 secunde iar viteza maximă este de 210 de km/h.
Singurele puncte în minus sunt acordate direcţiei foarte tari, care se întăreşte şi mai mult odată cu creşterea vitezei, dar şi de înălţimea maşinii, care dăunează un pic manevrabilităţii. Totuşi, la volanul Colt-ului Ralliart nu vei simţi niciodată că pierzi controlul. Suspensia este destul de tare, ceea ce nu-l recomandă pentru utilizarea zilnică într-un oraş ca Bucureştiul.
ABS-ul îşi face datoria foarte bine atunci când este necesar, însă sperie un pic prin zgomotul bizar pe care-l produce. Maşina îşi păstrează însă direcţia, în timpul unei frânări bruşte, chiar şi în condiţii de carosabil umed.
Cutia de viteze cu 5+1 trepte este şi ea foarte reuşită, oferind reprize scurte de acceleraţie. Treapta a treia este poate cea care oferă cele mai multe satisfacţii în acest sens, asta deoarece aici se simte cu adevărt cuplul maxim de 210 Nm.
Consumul de combustibil poate fi măricel, mai ales că maşina te îndeamnă să o ţii la turaţii ridicate. Producătorul indică un consum de 8.6 litri la suta de kilometri, în oraş, 5,7 litri - extraurban şi 6,9 litri/ 100 km ? mixt. Nu s-a putut stabili un consum exact în timpul drive test-ului deoarece computerul de bord nu dispune de un astfel de indicator.
Printre dotările standard prezente la Colt Ralliart se numără airbagurile frontale şi de tip cortină, pilotul automat, semnal vizual la frânarea de urgenţă, sistem iluminare ?coming home?, conectori auxiliari pentru echipamente audio, sistem audio cu 6 difuzoare, aer condiţionat automat şi senzori de lumină şi ploaie.
Concluzii:
În realitate, designul exterior este chiar reuşit, fiind unul dintre lucrurile cu care te obişnuieşti imediat, deşi în fotografiile oficiale maşina poate părea urâtă din cauza părţii frontale transplantate de la Lancer. Privit fix din faţă, automobilul arată foarte agresiv aducând foarte bine cu un animal sălbatic furios. În interior, există suficient spaţiu pentru pasageri şi şofer, în această privinţă fiind foarte apropiat de un monovolum, deşi arată ca un hatchback.
Plăcerea la volan este maximă. Maşina pare creată special pentru acest lucru. Aproape orice şofer se va distra de minune la volanul noului Colt Ralliart datorită motorului său foarte puternic, care se simte în largul său la turaţii ridicate. Consumul de combustibil, însă, va avea de suferit, dar, garantat, nu vor exista regrete în această privinţă datorită distracţiei oferite de simpatica maşină.
În afara variantei sport, Noul Colt este disponibil în trei şi cinci uşi, cu motorizări pe benzină de 1.1 (75 CP), 1.3 (95 CP) şi 1.5 (109 CP). Trebuie menţionat şi Colt-ul ClearTeac, cu două motorizări de 1.1 şi respectiv 1.3 cu emisii scăzute de CO2 şi consum de asemenea scăzut de carburant. Acest model dispune de sistemul ?Auto Stop & Go?, care permite oprirea automată a motorului în traficul aglomerat. Preţul variantei testate - Colt Ralliart 1.5 Turbo - 5 uşi ? este de 14.280 euro fără TVA, adică aproape 17.000 de euro cu TVA inclusă.
Text: Florin Tulbure, Antena3.ro
Foto: Mihai Ion, Antena3.ro