ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Concediile au început deja, iar maşina care ajută la atingerea destinaţiei joacă un rol esenţial în reuşita sau nereuşita sejurului. Aici poate interveni C3 Picasso, cea mai nouă creaţie Citroen supranumită "magic box" ("cutia magică"). Antena3.ro a testat noul mini MPV timp de câteva zile, aşa cum ar face-o un turist. Motorizarea aleasă pentru drive test a fost diesel-ul Hdi DPFS de 1600 cmc, ce dezvoltă o putere de 110 cai.
Citroen C3 Picasso reuşeşte să ridice ştacheta în materie de design exterior la cote care fac concurenţa (Opel Meriva, Nissan Note, Renault Modus) să tremure. Maşina arată excelent din orice unghi este privită, fiecare linie a caroseriei şi cel mai mic detaliu care ţine de aspect fiind gândite atent de designerii de la Citroen.
Partea din faţă a lui C3 Picasso este scurtă, iar spatele este vertical. Toate amănuntele, de la proiectoarele de ceaţă, prizele masive de aer, protecţiile laterale şi mânerele cromate discret, până la farurile şi jantele special create pentru acest vehicul, sunt foarte reuşite, unele dintre acestea chiar bizare într-un mod plăcut.
Măsurile maşinii sunt de 4,08 metri în lungime, 1,73 m lăţime şi 1,62 m înălţime. Felul ieşit din comun în care arată automobilul de familie a atras privirile admirative ale şoferilor, şi a adus o pată de culoare şi de dinamism în fiecare dintre locurile în care a oprit pe parcursul călătoriei.
Citroen C3 Picasso este disponibil într-o multitudine de culori: alb "banquise", albastru "belle ile", gri aluminiu, roşu "sanguine", fildeş mat, gri "thorium", bitter lemon şi negru "obsidien". Toate culorile i se potrivesc de minune, inclusiv nuanţa inedită de verde - bitter lemon, adică exact cea a maşinii testate, care a oferit un sentiment de optimism şi a contribuit la atmosfera relaxată a călătoriei.
La interior se remarcă, în primul rând, uriaşul plafon panoramic, de 4,52 mp, oferit opţional. Merită, însă, fiecare bănuţ cerut în plus de Citroen. Priveliştea pe care o oferă este de-a dreptul impresionantă. Oricine s-ar urca la bordul unui alt automobil, după ce a coborât dintr-unul cu un astfel de acoperiş panoramic, s-ar întreba de ce nu sunt dotate toate maşinile din lume cu aşa ceva.
Dar asta nu e tot ce se poate spune despre interiorul noului C3 Picasso. De fapt este abia începutul. Pornind de la afişajul dispus în centru, care oferă toate informaţiile necesare şoferului, comenzile din spatele volanului pentru pilotul automat şi cele pentru radio sau player-ul mp3, până la consola centrală cu aspectul glossy împreună cu micile display-uri pentru reglarea individuală a temeperaturii, toate duc cu gândul la un gadget pe patru roţi. Nu lipseşte nici intrarea auxiliară, pentru mufa de 3,5 milimetri, destinată celor care doresc să asculte muzică de la propriul player portabil.
Majoritatea comenzilor sunt uşor de accesat, şi nu necesită un efort de căutare din partea şoferului care-şi poate menţine privirea pe şosea. De asemenea, sunt intuitive, în sensul că nu este nevoie de o diplomă de facultate la accesarea meniului, pentru a ajunge la funcţia dorită.
Spaţiul interior este şi el suficient pentru o călătorie cu familia sau cu patru pasageri adulţi plus şoferul. Portbagajul are o capacitate de 500 litri, iar scaunele spate poate fi rabatate dar şi culisate. În configuraţia optimă, cu bancheta spate rabatată, volumul disponibil în portbagaj poate atinge 1.506 litri.
Lungimea de încărcăre poate fi şi ea extinsă ? la peste 2,41 m ? prin plierea scaunului din dreapta faţă la maxim. De asemenea, cum era de aşteptat la această maşină, spaţiile de depozitare sunt prezente în număr mare.
Poziţia la condus a şoferului este una optimă, mulţumită parbrizului în trei părţi. Şoferul are posibilitatea de a-şi regla scaunul suficient de sus pentru o vedere panoramică asupra drumului, sau mai jos, pentru cei ce agreează condusul mai sportiv.
C3 Picasso are o ţinută excelentă de drum, fiecare viraj fiind abordat cu maximum de stabilitate, oferind un sentiment de siguranţă. Direcţia cu asistenţa variabilă, disponibilă din standard, este uşor de controlat la viteze mici, ori la parcări, şi devine suficient de fermă la cele superioare, furnizând o manevrabilitate excelentă.
Suspensia este şi ea foarte ok, fiind îndeajuns de tare pentru abordarea în siguranţă a virajelor sau a obstacolelor ce pot apărea pe şosea, dar şi suficient de moale pentru confortul optim al pasagerilor.
Motorizarea variantei testate a fost HDi 110 DPFS: acest propulsor este dotat în standard cu filtru de particule (DPFS). Motorul are capacitatea de 1.560 cm3, dezvoltă 80 kW EEC (109 CP EEC) şi are un cuplu de 240 Nm la 1.750 rpm.
Cuplul poate fi mărit la 260 Nm cu ajutorul funcţiei ?overboost? care creşte presiunea în turbo pentru perioade scurte de timp. Propulsorul oferă o acceleraţie suficient de puternică ajutând şoferul la depăşirile efectuate din scurt. Nici pe autostradă maşina nu se face de ruşine. Viteza maximă a C3-ului Picasso dotat cu acest motor este de 183 km/h iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h are loc în 11,2 secunde.
Cuplat la o cutie de viteze manuală, cu 5 trepte, propulsorul HDi 110 DPFS are emisii de 130 g/km de CO2. Consumul mediu de combustibil, pe toată durata drive testului, a fost de 6,2 - 6,4 litri la suta de kilometri. Maşina a rulat atât în traficul aglomerat din Bucureşti cât şi pe autostradă.
La capitolul securitate C3 Picasso dispune de centuri de siguranţă active dotate, în standard, cu un sistem de pretensionare pirotehnică, care ţine pieptul pasagerului fix în cazul unui impact.
De asemenea, C3 Picasso oferă, în standard, airbag-uri pentru şofer şi pasagerul din dreapta, plus airbag-uri laterale. Pentru protecţia tuturor pasagerilor, C3 Picasso dispune, opţional, de doua airbag-uri tip cortină integrate in cadrul plafonului.
Pentru prinderea optimă a scaunului de copii, C3 Picasso este dotat în standard, cu doua puncte de prindere Isofix pe scaunele din spate. C3 Picasso dispune şi de un sistem electric de protecţie combinat care blochează automat uşile şi geamurile spate. În plus şoferul poate vedea tot timpul ce se întamplă pe bancheta din spate cu ajutorul unei mici oglinzi, poziţionată deasupra obişnuitei retrovizoare.
Printre dotările standard ale modelului testat ? Citroen C3 Picasso Hdi 110 cp FAP Exclusive Airdream - se numără aerul condiţionat, ESP, airbag-uri frontale, laterale şi cortină, geamuri electrice faţă/spate, limitator/ regulator de viteză, oglinzi exterioare încălzite şi rabatabile electric, proiectoare de ceaţă, radar pentru parcarea cu spatele. Pavilionul vitrat şi jantele de 17 inci ?Clover? sunt oferite într-un pachet opţional ca şi vopseaua verde metalizată.
ConcluziiFamiliştii tineri dar şi cei care nu şi-au întemeiat încă o familie, însă le plac drumeţiile, vor fi încântaţi de noul Citroen C3 Picasso. Designul său exterior este foarte reuşit, izbutind să scoată din banal segmentul mini MPV-urilor.
Este destul de greu să-i găseşti un defect acestei maşini, însă aici ar putea fi trecut schimbătorul de viteze care, deşi arată foarte bine, se încălzeşte foarte tare dacă maşina este parcată într-un loc cu soare. De asemenea, este de bănuit că iarna, la temperaturi scăzute, poate fi foarte rece. De vină pentru acest inconvenient este materialul din care este construit - aluminiul.
Tot la capitolul minusuri poate fi trecut, paradoxal, un alt plus al maşinii. Este vorba despre consola centrală glossy care, în ciuda aspectului frumos, poate fi greu de întreţinut ? este vorba despre amprente şi despre praful care, inevitabil, îşi vor face apariţia pe ea.
Dar toate aceste mici neajunsuri pălesc în faţa calităţilor de necontestat ale mini MPV-ului. Ergonomia interiorului şi tot ceea ce oferă acesta, de la funcţii utile până la acoperişul panoramic sau spaţiul generos de depozitare, sunetul excelent al sistemului audio, totul recomandă automobilul pentru călătorii.
În acelaşi timp, confortul oferit la drum lung, poziţia excelentă la condus combinate cu o vizibilitate foarte bună, dar şi cu dotări suficiente încă din standard, fac din C3 Picasso un concurent de temut pentru rivalii din segmentul mini MPV.
Nu în ultimul rând, trebuie menţionat faptul că Citroen C3 Picasso a primit premiul Top Gear pentru ?Maşina de Familie a Anului?.
Citroen C3 Picasso Hdi 110 CP FAP Exclusive Airdream, adică modelul testat, costă 18.680 euro, inclusiv TVA. Garanţia este de doi ani, fără limită de kilometri, de trei ani pentru vopsea şi de 12 ani la perforarea caroseriei. Preţul pentru cea mai ieftină variantă C3 Picasso, cu motor VTI, pe benzină, de 90 CP, şi echiparea Attractive, este de 11.990 euro, TVA inclusă.
Text:
Florin Tulbure, Antena3.roFoto: Andi Jindiceanu & Florin Tulbure, Antena3.ro