Programul de stimulare a înnoirii Parcului Naţional Auto a fost implementat pentru prima dată în 2005. În primul an a fost alocată suma de 45 de milioane de lei pentru scoaterea din uz a unui număr de 15 mii de autoturisme. Procentul de realizare a programului în 2005 a fost de 97%, fiind eleiminate peste 14 mii de rable. În următorii doi ani, programul a vizat scoaterea din circulaţie a 16 mii de maşini pe an.
Anul acesta, Ministerul Mediului mizează pe faptul că românii vor fi interesaţi să renuţe la maşinile non-euro, ca urmare a cererii Comisiei Europene de a interzice circulaţia maşinilor poluante după 2011. Peste 2 milioane de autoturisme înregistrate în România sunt non-euro, ceea ce înseamnă 54% din parcul auto.
Începând de anul acesta programul a fost extins şi la tractoare, urmând ca, pe acelaşi principiu, să fie acordaţi 17.000 de lei proprietarului unui tractor mai vechi de 12 ani.
Suma alocată programului Rabla se ridică, în acest an, la 120 de milioane de lei, Fondurile provenind din încasările Administraţiei Fondului de Mediu.
Ministrul Mediului, Attilla Korodi, a ţinut o conferinţă de presă pe tema redeschiderii programului?Rabla?. Korodi a oferit celor interesaţi să-şi schimbe vechea maşină informaţii cu privire la modalitatea în care românii pot scăpa de rablă. Aceştia trebuie să se înscrie la un producător validat, de la care vor primi o notă de acceptare. Nota are valabilitate de 30 de zile calendaristice. Pasul următor ? cetăţeanul trebuie să predea autoturismul spre casare la un agent specializat şi să obţină un alt certificat, de data aceasta de distrugere. Mai apoi, posesorul maşinii trebuie să o radieze şi să prezinte câteva acte organelor specializate.
Suma pe care o va obţine în urma predării autoturismului vechi, 3000 de lei, va fi scăzută din preţul noii maşini achiziţionate.
Pentru mai mutle amănunte, interesaţii pot accesa site-urile www.afm.ro sau www.mmediu.ro sau pot suna la departamentul de relatii cu publicul dsin cadrul ministerului mediului.
Antena 3