De
anul viitor, vom avea noi şosele la nivel european. Compania de
Drumuri şi Autostrăzi îi obligă pe constructori să
folosească, din 2008, pentru realizarea drumurilor, un bitum
îmbunătăţit, folosit de altfel de ani buni de zile în
ţările din vest. Noul material rezistă mult mai mai mult şi, un
lucru important, reduce cu o treime costurile de întreţinere a
şoselelor. Bitumul modificat în care gropile nu apar nici după
doi-trei ani putea fi folosit încă de acum cinci ani, când
au apărut primele recomandari de folosire a acestui material.
Nu
era vorba de o lege, cum se întâmplă acum, aşa că mai
niciun constructor nu a optat pentru lucrări cu bitum performant. Un
contraexemplu este drumul Urziceni-Buzău, care a fost construit,
într-adevăr, cu bitum ca în Occident. Iar rezultatele nu
au încetat să apară. Este un drum ca în palmă de opt
ani.
Afacerea
pare a fi profitabilă şi pentru buzunarul omului de rând din
banii căruia se fac drumurile. Mai multe rafinării din ţară sunt
gata să dea drumul producţiei, iar în câteva săptămâni
constructorii pot turna deja asfalt din acest bitum. Dinu Patriciu,
omul de afaceri care controlează rafinăria Vega, una dintre
societăţile care produc bitum polimerizat, spune că românii
călătoresc pe drumuri proaste şi îşi pierd timpul stând
în cozi nesfârşite pentru că se fac asfaltări perpetue
din cauza faptului că nu sunt respectate normativele.
Antena
3