Ministrul Transporturilor crede că România nu are nevoie de prea multe autostrăzi. Desi suntem penultimii în Europa la numărul de kilometri de autostradă, în următorii 6 ani vor mai fi construiţi doar 500 de km. Ţara noastră va avea, în schimb, mii de kilometri de drumuri... expres.
Aşa arată noul Master Plan pe Transporturi care va fi supus dezbaterii publice începând de mâine. Mai mult, unele proiecte de autostrăzi, pentru care s-au plătit zeci de milioane de euro pentru studii de fezabilitate, vor fi abandonate.
Autostrada Sibiu - Piteşti va deveni drum expres, iar legătura între Capitală şi Sibiu va fi făcută prin Ploieşti. Aşa arată unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură, în noul Master Plan pe Transporturi. Mai mult, proiecte de autostradă anunţate în aprilie, ca fiind prioritare, au fost eliminate în noua strategie pe transporturi.
Astfel, autostrăzile Lugoj - Craiova, Ploieşti - Buzău - Bacău sau Târgu Mureş - Iaşi, se vor transforma în drumuri expres, în timp ce autostrada Bucureşti - Alexandria - Craiova sau Braşov - Târgu Mureş vor fi doar drumuri Transregionale. Ministrul Transporturilor a explicat că banii publici ar trebui prioritizaţi.
Dacă în proiectul prezentat de fostul ministru Dan Şova în aprilie erau prevăzute 29 de proiecte de autostradă, care însumau mii de kilometri, în noul Master Plan sunt prevăzute doar 6 proiecte, cu un total de 478 de kilometri.
Astfel, România va avea până în 2020 peste 2.200 de kilometri, în timp ce drumurile transregionale vor însuma 2.600 de kilometri.
Probleme vor fi însă cu finanţarea proiectelor. Doar coluarul 4 Pan european va primi finanţare europeană, restul proiectelor urmând să fie efectuate din bani publici.
Ioan Rus spune însă că diferenţele dintre ceea ce ministerul a prezentat în aprilie şi ceea ce este prevăzut acum în Master Plan nu sunt foarte mari. Ar fi fost doar corectate mici greşeli.
Masterplanul pe Transporturi a fost discutat deja cu oficialii Comisiei Europene şi va fi prezentat miercuri în parlament. Documentul va intra în vigoare din luna decembrie iar în baza lui, Uniunea Europeană va acorda finanţare româniei pentru proiectele de infrastructură.