În fiecare an de la invenţia automobilului au apărut noi modele, mai avansate, care duc mai departe tehnologia şi tot ce înseamnă acest mijloc de transport pentru omenire. Oricât de avansate tehnologic ar fi, dacă nu au acea emoţie căutată de mulţi, nu reuşesc să se facă remarcate. Printre cele care se menţin de mulţi ani în atenţia lumii se numără mărci consacrate, unele reînviate, toate interesante. Despre acestea vom vorbi în materialul retrospectiv al anului 2011.
BMW Seria 3
Probabil cea mai aşteptată maşină a anului, noua generaţie BMW Seria 3 a reuşit şi de această dată să surprindă plăcut. Este a şasea reeditare a generaţiei BMW Seria 3, care îşi menţine tracţiunea pe roţile din spate, distribuţia 50:50 a greutăţii, alături de un şasiu cu 50 de milimetri mai lung şi mai lat cu 37mm/47mm (faţă-spate) în comparaţie cu precedentul model.
BMW i-a întărit caroseria, i-a scăzut greutatea cu 50 de kilograme şi i-a adăugat o precisă servo-direcţie electromagnetică. La capitolul motorizări, sunt oferite o varietate de propulsoare turbo pe benzină şi diesel-uri: 316d şi 318d produc 116 cp, respectiv 143 cp, iar 320d poate dezvolta 184 cp sau 163 cp - în cazul versiunii Efficient Dynamics – aceasta consumă, conform măsurătorilor producătorului, 6 litri / 100 kilometri şi emite 109g/km de CO2. Transmisia este fie automată, cu opt trepte, fie manuală, cu şase viteze.
Propulsoarele pe benzină: 320i, cu un nou motor de 2.0 litri, produce 184 cp, iar 328i dezvoltă o putere de 245 cai (0-100 km/h în 5,9 secunde). Nu în ultimul rând, varianta 335i primeşte acelaşi twin-turbo de 3.0 litri. Preţul unui BMW 320d, cel mai apreciat de români, va fi de 36.580 euro cu TVA. Cea de-a şasea generaţie BMW Seria 3 va putea fi cumpărată în Romania din prima parte a anului viitor.
Noul Porsche 911
A șasea generație a lui Porsche 911 a fost prezentată oficial în septembrie, la Frankfurt. Deși pare că nu s-a schimbat mare lucru din anii 60, atunci când a luat viață primul Nine Eleven, noua generație, nume de cod 991, are un ampatament mai mare cu 100 mm și este mai lung cu 70 mm. De asemenea, inginerii Porsche au reușit să îmbunătățească raportul de distribuție a greutății mașinii și comportamentul în viraje. Greutatea noului 911 este mai mică acum cu 45 kg.
Modelul are aceeași parte frontală familiară, însă cu prizele de aer și proiectoarele de ceață redesenate. De asemenea oglinzile sunt montate direct pe portiere și nu în zona geamurilor, iar stopurile sunt mai mici. Interiorul a fost îmbunătățit considerabil cu materiale de o calitate mai bună și un design asemănător cu cel al modelelor Cayenne și Panamera.
Versiunea de bază a noului Porsche 911 dispune de un motor cu șase cilindri în linie de 3.4 litri, ce dezvoltă 257 kW / 345 cp. Carrera S în schimb are o putere de 294 kW / 395 cp, în timp ce modelul Turbo dezvoltă 405 kW / 542 cp. În România, 911 Carrera poate fi cumpărat cu minim 97.560 Euro, iar 911 Carrera S cu 112.847 Euro, TVA inclusă.
Peugeot 208Peugeot a anunțat, în această vară, noul 208, evoluția uneia dintre cele mai de succes mașini ale mărcii franceze. Producătorul spune despre noul hatchback ca este ”cea mai ambițioasă schimbare” pe care a operat-o la o mașină de stradă, noul model fiind mai ușor decât actualul 207, cu toate că are același ampatament.
În lumina criticilor referitoare la manevrabilitatea și greutatea predecesorului său din segmentul B, Peugeot a încercat să contruiască mașina astfel încât să dispună de caracteristicile lui 205.
208 cântărește 975 kilograme, cu 173 mai puțin decât 207. De asemenea, 208 este mai scurt cu 70 mm (3690 mm – total) și cu 10 mm mai jos (1492 mm). Ampatamentul este identic, cu 2540 mm și, în ciuda reducerilor exterioare, pasagerii au acum mai mult spațiu. Portbagajul este mai mare decât cel al lui 207, fiind de 285 litri.
Peugeot a promis și un interior îmbunătățit semnificativ, cu accent pe stil și calitatea superioară a materialelor. Volanul este mai mic, instrumentarul – amplasat mai sus, iar în centrul bordului tronează un touchscreen.
Motorizările precedentei generații sunt acum înlocuite cu noile propulsoare VTI de 1.0 și 1.2 litri. Cel mai mic motor se laudă cu consum de sub 4 litri la suta de kilometri și emisii CO2 de 99g/km. Puterile unităților sunt cuprinse între 75 și 100 cai.
Vor fi oferite și cinci diesel-uri, unele dintre ele fiind echipate cu tehnologia micro-hibrid. Patru dintre variante vor avea sistemul start-stop, și un consum de aproximativ trei litri la 100 km și emisii CO2 de 87g/km.
Noul Peugeot 208 va intra în showroom-uri din vara anului viitor, urmând să fie disponibil în variante cu trei și cinci uși. Urmează apoi și 208 GTI, spre sfârșitul lui 2012.
Fiat Panda
Fiat a prezentat, anul acesta, la Frankfurt, noua generație Panda. Vândut în 8,5 milioane de exemplare din 1980 până în prezent, Panda a beneficiat de două facelift-uri până în 2003, când a apărut a doua generație. În 2004 a câștigat titlul de ”Cea mai bună mașină a anului în Europa”, iar în România s-a bucurat până acum de un succes destul de mare.
Noul model este descris ca unul complet maturizat, cu o parte frontală îndrăzneață, o capotă rotunjită și o priză de aer proeminentă. Dimensiunile noului Panda sunt 3650mm lungime, 1640mm lățime și 1550mm înălțime.
Interiorul a fost îmbunătățit, cu materiale de o calitate superioară și un design mai drăguț. Printre opționalele demne de menționat se numără acoperișul panoramic "Skydome" și sistemul Blue&Me-TomTom LIVE.
La capitolul motorizări sunt oferite o întreagă varietate de propulsoare, printre care se numără două TwinAir pe benzină, de 0.9 litri, cu puteri diferite 48 kW / 64 cp, respectiv un turbo ce dezvoltă 62 kW / 84 cp. Apoi, mai sunt disponibile următoarele motoare: 1.2 litri Fire, pe benzină, cu puterea de 51 kW / 68 cp, 1.3 litri Multijet II diesel (55 kW / 74 cp), 0.9 litri TwinAir Turbo Natural Power (59 kW / 79 cp) – pe benzină sau metan și 1.2 litri EasyPower (51 kW / 68 cp), care poate fi alimentat cu benzină sau GPL.
Noul Fiat Panda va intra în producția de serie spre sfârșitul acestui an. Nu au fost făcute publice, deocamdată, informații despre prețul de comercializare. Noua generație Fiat Panda va putea fi cumpărată și în România din februarie 2012.
Ford Fiesta STFord a prezentat la Salonul Auto Los Angeles 2011 modelul sport Fiesta ST cu cinci uși.
Mașina este identică cu versiunea în trei uși prezentată la Frankfurt, în septembrie, cu excepția numărului de portiere. Folosește un propulsor turbo de 1,6 litri cu patru cilindri, precum Fiesta WRC, care produce 178 cai putere și un cuplu de 240 Nm. Accelerează de la 0-100 km/h în mai puțin de șapte secunde, iar viteza maximă – peste 225 km/h.
Noul automobil sport ar putea ajunge în showroom-uri de la finele lui 2012.
Opel Astra GTC OPC
Opel a prezentat oficial în noiembrie primele imagini ale celui mai tare hatchback al său, Astra GTC OPC. Mașina are aproape 300 cai putere (276) și 400 NM, dezvoltați cu ajutorul unui propulsor turbo de 2.0 litri, pe benzină.
Opel Astra GTC OPC va putea fi cumpărat din aprilie 2012 și va concura cu Ford Focus ST și Volkswagen Golf GTI, ambele cu puteri inferioare. De fapt, are mai multă putere decât oricare hatchback din prezent, inclusiv Renaultsport Megane 250, Seat Leon Cupra R sau chiar VW Golf R.
Mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de șase secunde, iar viteza maximă – 250 km/h.
Mercedes Smart Fortwo Electric Drive
Mercedes-Benz a anunţat în vară o nouă versiune serios modificată a lui Smart Fortwo ED, mai performantă şi cu o autonomie extinsă. Vehiculul a fost prezentat în premieră mondială la Salonul Auto de la Frankfurt de luna viitoare. A treia generaţie a automobilului are un nou motor electric mai puternic, furnizat de Bosch, şi acumulatori litiu-ion mai performanţi.
Puterea propulsorului este acum mai mare cu 33 de cai, de la 40 la 73 cp. Maşina accelerează de la 0 la 60 km/h în 5 secunde şi de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 13 secunde, în timp ce viteza maximă a crescut de la 100 km la 120 km/h.
Noul motor electric se alimentează de la un set de acumulatori litiu-ion cu o capacitate crescută de la 14 kWh la 17,6 kWh. Astfel, autonomia vehiculului a crescut cu 25,5 km, la un total de 140 km. Timpul de reîncărcare este de opt ore, potrivit Mercedes-Benz, la o priză standard sau de o oră în cazul folosirii încărcătorului de mare capacitate de la bordul maşinii (22 kWh).
Noul Smart Fortwo ED va fi vândut pe 30 de pieţe din întreaga lume, iar producţia va creşte de la 2.000 de unităţi, la 10.000 pe an.
MINI Coupe
BMW Group a lansat noul MINI Coupe, ”în premieră absolută”, printr-un proiect exclusiv online de amploare, pe 14 octombrie, simultan în 10 ţări din Europa Centrală şi de Est, printre care Bulgaria, Cehia, Grecia, Polonia, România, Slovacia, Slovenia şi Ungaria.
Dimensiunile compacte, suspensia şi şasiul deosebit de elaborate, consolele scurte şi motoare performate, sunt toate elemente care fac din MINI Coupe un veritabil kart pentru şosele.
MINI continuă extinderea gamei cu lansarea unui nou model în fiecare an. După ce începând cu 2007 au debutat pe rând MINI Clubman, MINI Cabrio, MINI Countryman, 2011 este anul MINI Coupe. La debut, noul model va fi disponibil în trei variante de motorizare pe benzină (Cooper, Cooper S şi John Cooper Works) şi o variantă diesel (Cooper SD), cu un preţ de început de 18.000 Euro fără TVA pentru versiunea MINI Cooper Coupe (1,6 litri şi 90 kW/ 122 CP).
Volkswagen up!
Spre finalul verii, Volkswagen a prezentat oficial up!, noul său automobil compact de oraş, şi urmaşul mai cunoscutului Lupo. Noul entry level al mărcii este astfel construit încât să ofere cât mai mult spaţiu interior în ciuda dimensiunilor sale reduse, cel puţin aşa susţin cei de la Volkswagen.
VW up! măsoară 3,54 metri în lungime, 1,64 lăţime şi 1,48 înălţime, cu un ampatament de 2,42 metri. Portbagajul are un volum de 251 de litri, iar în total, cu scaunele rabatate, ajunge la 951 litri.
Viitorii şoferi ai lui up! vor putea alege dintre două propulsoare pe benzină de 1.0 litri, cu trei cilindri şi tehnologia BlueMotion, inclusiv sistemul start/stop. Acestea dezvoltă 44 kW / 60 cp, respectiv 55 kW / 75 cp. Consumul de combustibil anunţat este de 4,2 – 4,3 litri la suta de kilometri.
Printre sistemele interesante ale lui up! se numără City Emergency Braking, care îşi face simţită prezenţa la viteze de sub 30 km/h. Acesta detectează coliziunile iminente şi frânează automat. VW up! va fi oferit în trei versiuni de echipare - trend, comfort şi high, iar vânzările în Europa vor începe din decembrie.
Audi A1 Sportback
Spre finalul lui noiembrie, Audi a „scos prelata” de pe noul A1 Sportback, varianta cu cinci uşi a simpaticului mini al mărcii. A1 Sportback este bineînţeles ceva mai măricel decât fratele mai mic, fiind cu 6 mm mai lat şi mai înalt. Audi oferă şi un pachet S line pentru acest model.
Hatchback-ul Audi vine cu o serie de şase motoare – trei pe benzină şi trei pe motorină. Entry-level-ul este propulsorul 1.2 TFSI care produce 63 kW / 85 cp. Apoi urmează două motoare TFSI de 1.4 litri, cu puteri diferite, de 90 kW / 121 cp şi 136 kW / 183 cp. Pe partea diesel-urilor, viitorii clienţi pot opta pentru un TDI de 1.6 litri ce dezvoltă 66 kW / 89 cp, respectiv 77 kW / 104 cp.
Audi oferă o cutie de viteze S-tronic cu şapte trepte la unele dintre variante, şi din standard la TFSI-ul de 1.4 litri şi 183 cp.
Maşina este disponibilă în 12 culori, inclusiv portocaliu samoa, aceasta fiind o culoare disponibilă doar pentru A1 Sportback. Audi A1 Sportback va putea fi cumpărat de la începutul anului viitor. În Germania, varianta 1.2 TFSI porneşte de la 16.950 euro, în timp ce 1.6 TDI cu 89 cp costă 19.050 euro.