În 1978 au apărut pe piaţă primele maşini Yugo, doi ani mai târziu începând producţia în masă a maşinii. Au fost produse de atunci 800.000 de vehicule, 142.000 dintre acestea fiind exportate în Statele Unite ale Americii.
Uzina de vehicule Zastava a fost construită de Iugoslavia socialistă în 1953, pentru a fabrica maşini pentru cei 20 de milioane de locuitori ai ţării. Odată cu declanşarea războiului civil din fosta Iugoslavie, în 1991, a început şi declinul Zastava.
Fabrica are, în prezent, 4.000 de angajaţi, iar în 2007 au fost produse aproximativ 11.000 de maşini, mult mai puţine în comparaţie cu vârful atins în 1989, de 220.000 de unităţi.
Constructorul auto sârb intenţionează să vândă liniile de producţie. Potrivit conducerii unele firme din Rusia şi Africa sunt interesate de achiziţionarea acestora.
Fiat plănuieşte să producă la Zastava 200.000 de unităţi pe an, până în 2010. Fiat a semnat, în primăvara acestui an, o înţelegere cu Zastava, în urma căruia compania italiană va folosi unitatea sârbă pentru a-şi creşte capacitatea de producţie.
Zastava are deja un acord cu Fiat pentru asamblarea modelelor Punto, care sunt vândute sub denumirea Zastava 10 în Serbia şi alte state balcanice vecine, precum şi în Rusia.
Pentru modernizarea fabricii Zastava din localitatea Kragujevac, amplasată la 140 de kilometri de Belgrad, Fiat va investi 700 de milioane de euro. De asemenea, guvernul sârb va contribui cu 200 de milioane de euro prin scutiri de taxe şi stimulente.
Conform presei internaţionale, este posibil ca Fiat să producă la Zastava cel mai mic model al mărcii italiene, denumit Topolino, care urmează să fie lansat pe piaţă în 2010.
Antena3.ro