În exclusivitate pentru Antena3.ro, Michael Grewe a vorbit despre declinul pieţei auto atât în România cât şi pe plan internaţional, a comentat decizia lui Ion Ţiriac de a-şi vinde participaţia de 49% către Daimler AG, şi despre noul model "Gullwing", care a fost deja comandat şi de clienţi români.
Interviu cu Michael Grewe, CEO şi Preşedinte al Mercedes-Benz Romania:
Pe plan internaţional, declinul pieţei în segmentul de lux are loc pentru toate brand-urile auto. Relaţia cu Ţiriac rămâne intactă. Piaţa din România se depărtează de tendinţa de achiziţie a SUV-urilor şi se îndreaptă către cea a limuzinelor. Avem deja două comenzi din România pentru noul "Gullwing".
1. Care este interesul şi strategia de piaţă a Mercedes-Benz în România?
În acest moment putem vorbi doar despre o strategie pe termen lung. Situaţia pieţei auto în acest moment este critică, şi aşa va fi şi în prima parte a anului viitor. Vom face tot ceea ce putem pe termen scurt. Însă noi suntem aici pentru o sustenabilitate pe termen lung a business-ului nostru. Credem că avem şanse foarte bune deoarece suntem foarte bine poziţionaţi în România, brand-ul nostru se potriveşte foarte bine consumatorului român. Aceasta este cea mai mare ţară din sud-estul Europei - 22 de milioane de potenţiali consumatori cu o puternică mentalitate în privinţa achiziţiilor pe care le fac. Un brand solid reprezintă o valoare în ochii oamenilor, şi suntem de părere că piaţa din România ni se potriveşte ca o mănuşă.
Michael Grewe, CEO şi Preşedinte al Mercedes-Benz România
2. Industria auto internaţională este una dintre cele mai grav afectate de criza economică. Cum s-a manifestat aceasta la Mercedes-Benz România, dar şi pe plan internaţional? Veţi încheia anul acesta pe profit?
Pe plan internaţional, declinul pieţei în segmentul de lux are loc pentru toate brand-urile auto. Vânzările noastre au fost scăzute până la finalul acestei veri, dar începem să ne revenim uşor pe mai multe pieţe din punct de vedere economic, iar acum situaţia se îmbunătăţeşte de la o lună la alta. De asemenea, ne simţim mai puternici decât competitorii noştri, avem cea mai mare rată de creştere în comparaţie cu BMW şi Audi, cu C-Class, E-Class şi în privinţa SUV-urilor, suntem lideri de piaţă la nivel global în aceste segmente. Deci, pe plan internaţional, veştile sunt bune, revenirea are loc chiar în timp ce vorbim.
În România credem că am ajuns la cel mai scăzut nivel, întrebarea care se pune acum este când va avea loc revenirea şi aici. Cât timp vom rămâne la acest nivel scăzut. Dar când piaţa îşi va reveni credem că are şanse mari să crească. 2009 a fost un an extrem de problematic pentru întreaga industrie auto, iar în România nu vom încheia anul pe profit, dimpotrivă. Însă suntem optimişti în privinţa anului care urmează. 2010 are patru trimestre, ştim că primul dintre acestea va fi prost din punctul de vedere al vânzărilor, însă, mai ştim şi că anul viitor va apărea un punct din care vom începe să ne revenim. Deci, a doua parte a anului 2010 trebuie să fie mai bună în România.
3. Cum comentaţi faptul că Ion Ţiriac şi-a vândut partea de acţiuni către Daimler AG?
În primul rând, acesta nu este finalul parteneriatului nostru cu Ion Ţiriac. Ţiriac Auto are în continuare o reţea puternică de dealeri în toată ţara, cu care colaborăm. Suntem în continuare parteneri, ei sunt dealerii noştri. Singura parte care s-a schimbat este la nivelul acţiunilor deţinute acum de Mercedes, şi nu va avea avea nicio influenţă asupra Mercedes-Benz România. Relaţia noastră cu Ţiriac Auto va rămâne intactă.
4. Ce părere aveţi despre faptul că, deşi nu au nivelul de trai al altor ţări europene, sunt foarte mulţi români care îşi cumpără maşini de lux, printre care şi Mercedes-uri? Care este portretul robot al cumpărătorului român de automobile Mercedes şi către ce model se îndreaptă majoritatea acestora?
Dacă o persoană are succes, deţine o afacere prosperă şi are bani suficienţi, atunci doreşte să-şi cumpere ceva pe măsură. Dacă ai succes, vrei să faci ceva cu banii pe care-i deţii. Sunt multe opţiuni aici, îţi poţi cumpăra o super casă, o barcă, o maşină superbă, nu e nimic rău în asta. Este doar dorinţa de a te răsplăti după munca pe care ai depus-o. Majoritatea clienţilor noştri nu sunt bogaţi şi nu-şi cumpără maşini foarte scumpe, ei se uită la valoare, siguranţă, calitate, sunt angajaţi de succes în companii importante, fac suficienţi bani ca să-şi poată permite un Mercedes. În acelaşi timp sunt şi oameni foarte bogaţi, care-şi cumpără ceva doar pentru ei, şi nu e nimic în neregulă în această privinţă. Avem o gamă largă de produse, şi, la fel, o varietate de clienţi. Avem cumpărători de A-Class, dar ştim şi cum să ne purtăm cu clienţii business, avem chiar şi vehicule comerciale.
România are o piaţă auto normală, ca şi cele europene, cu excepţia segmentului SUV. Am văzut fenomenul de la venirea mea aici în 2006, când numărul de SUV-uri era foarte ridicat. Însă, pe măsură ce au trecut anii cred că piaţa a evoluat, iar oamenii au înţeles că o limuzină poate înlocui un SUV, din foarte multe puncte de vedere. Unul dintre acestea ar fi că nu ai nevoie de un SUV în oraş. Deci piaţa se depărtează de tendinţa de achiziţie a SUV-urilor şi se îndreaptă către cea a limuzinelor. Cele mai multe modele vândute în România sunt cele din Clasa C şi E.
5. În septembrie, la Salonul Auto de la Frankfurt, aţi prezentat noul "Gullwing" - Mercedes-Benz SLS AMG. Din primăvara anului 2010 maşina va fi pusă în vânzare, pentru aproape 200.000 euro, preţul exact fiind de 177.310 Euro, inclusiv TVA. Aţi primit vreo comandă şi din România pentru acest model?
Mercedes-Benz SLS AMG, noul "Gullwing"
Da, am primit deja două comenzi pentru noul "Gullwing", care sunt deja vândute. Comenzile vor fi onorate în martie. Este foarte incitant pentru noi, deoarece reprezintă continuarea unei lungi tradiţii a brand-ului Mercedes-Benz, pentru care acest model este foarte important. Şi, imaginaţi-vă cum e să conduci un "Gullwing", e o adevărată declaraţie a statutului social. De asemenea, din vară vom avea noul cabrio E-Class, care va fi de asemenea o maşină sexy.
6. Importul masiv de maşini second-hand din ultima perioadă, datorat cizei economice, v-a adus mai mulţi clienţi pentru service şi piese în comparaţie cu anii de dinaintea crizei? Din câte aţi observat, care este comportamentul cumpărătorului român de Mercedes în privinţa pieselor de schimb şi a service-ului pentru maşinile noi cumpărate - preferă piesele originale Mercedes şi service-urile dumneavoastră specializate pentru a-şi repara maşina sau optează pentru "service-urile de cartier"?
Puţini clienţi îşi aduc maşinile second hand în service-urile noastre de specialitate. Bineînţeles, depinde şi de vârsta maşinii. Trebuie să găsim modalităţi noi de a-i convinge pe clienţi să vină la atelierele noastre specializate, ceea ce s-ar putea dovedi dificil din mai multe motive. Unul dintre acestea, este bineînţeles, cel al preţurilor, însă aici este vorba despre calitatea serviciilor pe care le furnizăm. În al doilea rând, pentru cel care şi-a cumpărat maşina de la un dealer, există o puternică emoţie în privinţa întoarcerii în acelaşi loc, sau să meargă la service-uri specializate pentru întreţinerea ei. Trebuie să facem cumva pentru a depăşi aceste emoţii. În al treilea rând este vorba despre mentalitate. Ideea de a avea parte de o bună întreţinere pentru un produs scump, indiferent dacă este nou sau second hand. Este vorba doar despre o întreţinere la nivel înalt a automobilului, a investi în ceva care va funcţiona apoi aşa cum trebuie multă vreme, aceasta este mentalitatea pe care trebuie să o schimbăm.
Michael Grewe, alături de Philipp Hagenburger, After-Sales Manager Mercedes-Benz România, la inaugurarea primului depozit de piese originale din ţară
7. Cum se va resimţi în buzunarul clientului deschiderea acestui prim depozit de piese de schimb de la Oradea, din cadrul Diviziei After-Sales? Piesele de schimb vor fi mai ieftine?
Nu, îşi vor menţine preţul actual. Ce este mai important pentru o persoană care are o maşină ce trebuie reparată şi are de ales între a primi piesele săptămâna viitoare pentru un preţ cu 20% mai mic, sau să le aibă a doua zi? Întregul setup pe care-l avem aici, toată această logistică nu este gratis, iar noi o facem pentru client, în vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor care sunt acum şi mai rapide. În acelaşi timp, cei care spun că piesele de schimb Mercedes din România sunt cu mult mai scumpe comparativ cu alte ţări, trebuie să ştie că se înşeală. Verificăm constant preţul pieselor noastre în Europa, iar în România nu sunt mai scumpe faţă de alte ţări.
Interviu realizat de Florin Tulbure, Antena3.ro