
Mercedes-Benz a dezvoltat o „vopsea solară" capabilă să genereze electricitate direct pe caroseria mașinii. Testele arată că se poate obține autonomie extinsă de până la 12.000 km anual, reducând semnificativ necesitatea încărcărilor frecvente. Mai mult, surplusul de energie ar putea fi redirecționat către rețeaua electrică a casei prin încărcare bidirecțională, oferind şi un beneficiu suplimentar dincolo de alimentarea mașinii electrice , scrie Techspot.
Această tehnologie ar putea oferi suficientă energie pentru a alimenta mii de kilometri de condus anual, crescând semnificativ autonomia vehiculelor electrice și reducând necesitatea opririlor frecvente pentru încărcare în timpul călătoriilor lungi.
Potrivit companiei, această vopsea revoluționară are o grosime de doar cinci micrometri și cântărește doar 50 de grame pe metru pătrat, practic, este aproape fără greutate.
În ciuda greutății sale reduse, vopseaua are un potențial energetic impresionant. Este remarcabil faptul că aceasta nu conține materiale rare, silicon și este fabricată din ingrediente ieftine, non-toxice și ușor de reciclat.
Vopseaua ar putea produce suficientă energie pentru până la 12.000 de kilometri de condus anual
Mercedes susține că, pe o suprafață de 11 metri pătrați – aproximativ dimensiunea unui SUV de mărime medie – vopseaua ar putea produce suficientă energie pentru până la 12.000 de kilometri de condus anual, în condiții ideale.
Energia generată ar putea alimenta direct motoarele electrice ale mașinii sau ar putea încărca bateria sa de înaltă tensiune. Sistemul ar rămâne activ chiar și atunci când vehiculul este parcat, generând continuu electricitate. Desigur, performanța în lumea reală ar depinde de variabile precum umbra, intensitatea soarelui și locația geografică.
Surplusul de energie ar putea fi redirecționat către o rețea electrică
În Stuttgart, Germania, unde se află sediul companiei, estimează că vopseaua solară ar putea furniza suficientă energie pentru a acoperi aproximativ 62% din distanța zilnică medie de condus de 52 de kilometri, folosind exclusiv energia solară.
În regiuni mai însorite, cum ar fi Los Angeles, vopseaua solară ar putea genera suficientă energie pentru a satisface 100% din nevoile medii ale unui șofer. Orice surplus de energie ar putea fi redirecționat către rețeaua electrică a casei prin încărcare bidirecțională, oferind un beneficiu suplimentar dincolo de alimentarea vehiculului.
Deocamdată, compoziția exactă a vopselei rămâne un secret bine păstrat. Totuși, toate indiciile sugerează că ar putea fi o soluție sprayabilă pe bază de perovskit. Perovskitele au demonstrat eficiențe solare impresionante în laboratoare și se aliniază descrierii Mercedes despre un material fotovoltaic eficient, non-toxic, fără metale rare și silicon.
Principala provocare a perovskitelor constă în îmbunătățirea durabilității lor împotriva expunerii la apă și radiații UV – aspecte asupra cărora cercetătorii Mercedes probabil că se concentrează intens.
Deși această tehnologie sună promițător, este încă în faza de cercetare, iar Mercedes nu a anunțat un calendar precis pentru a aduce vopseaua la stadiul de producție. Toate estimările și cifrele ar trebui, așadar, privite cu optimism precaut.
Totuși, dacă provocările pot fi depășite, viitorul ar putea include vehicule electrice a căror caroserie contribuie direct la alimentarea cu energie pentru drumurile lor.