Şoferii români au aflat de la trainerii germani cum pot conduce eficient şi sigur, reducând considerabil consumul de combustibil (cu până la 20 %), uzura camionului şi protejând mediul. Toate acestea nu depind doar de performanţele vehiculului ci de cunoştinţele tehnice şi îndemânarea celui care se află în spatele volanului.
Astfel, prin reprezentări grafice echipa ProfiTraining le-a vorbit şoferilor români, printre altele, despre bioritmul accidentelor, care au loc constant în anumite perioade ale zilei. De asemenea, s-a discutat despre forţele care se opun înaintării camionului, mai precis rezistenţa aerului, şi cât de mult contează viteza cu care rulează acesta.
Spre exemplu, rezistenţa aerului este liniară până la 40-45 de kilometri pe oră, şi creşte vertiginos după aceste valori, având consecinţe importante asupra consumului. Mai mult, dacă un şofer alege să accelereze de la 80 la 90 de kilometri pe oră, va consuma, la fiecare accelerare, 200 de grame de combustibil.
Interesant este că, de la plecarea de pe loc, până la atingerea vitezei de 60 de kilometri pe oră, camionul consumă 500 de grame de combustibil. În concluzie, un şofer câştigă aproximativ 8 minute pe oră dacă rulează cu 90 km/h, însă dacă alege să meargă constant cu 80 km/h, va economisi 15% din combustibil. De asemenea, experţii germani i-au învăţat pe şoferi să schimbe cât mai rar treptele de viteză. Astfel, din 14 schimbări de treaptă se poate ajunge la numai 5, dacă este ales momentul oportun în acest sens.
Acestea au fost doar o parte din cele aflate la partea teoretică a cursului. Apoi a urmat practica. Şoferii s-au urcat din prima a zi a cursului în camioanele Mercedes-Benz şi au condus cronometraţi de trainerii germani, care au montat diverse aparate pe camioane. Acestea le-au oferit cifrele exacte ale performanţelor camionagiilor români atât înainte cât şi după ce au trecut prin partea teoretică a programului Driver Training.
Majoritatea celor care au pus în aplicare cele aflate la curs au avut performanţe reale atunci când s-au urcat pentru a doua oară la volan. Acestea au putut fi măsurate exact datorită instrumentelor montate de specialiştii germani pe camioanele Mercedes-Benz cu care au venit. Fiecare şofer a fost cronometrat iar apoi rezultatele sale au fost centralizate şi prezentate. Ei au aflat cât a consumat camionul, cu ce viteză a rulat, de câte ori au schimbat treptele de viteză şi timpul în care a fost parcurs traseul de opt kilometri.
Unul dintre membrii echipei ProfiTraining a povestit audienţei că un şofer dintr-o ţară europeană a plâns după absolvirea cursului, deoarece şi-a dat seama că a condus ineficient timp de 30 de ani. Cam acestea sunt performanţele cu care se laudă Mercedes-Benz Driver's Training Road Show, un program inaugurat oficial în România anul trecut.
Ele sunt oferite la nivel european în toate ţările în care Mercedes-Benz este prezent oficial. Transportatorii autohtoni pot beneficia, în acest sens, de cursuri precum: familiarizare (hand over) - utile la preluarea autovehiculelor, şi conducere economică şi preventivă ? care durează până la două zile, în funcţie de complexitatea sa. De asemenea, trebuie precizat şi faptul că, din septembrie 2009 a intrat în vigoare legislaţia europeană CPC, care menţionează că toţi şoferii trebuie să efectueze minim 35 de ore de pregătire la fiecare 5 ani, o schimbare pozitivă pentru industria transporturilor.
Florin Tulbure, Antena3.ro