Antena 3 CNN›Economic›Auto›
"La Dolce Vita" a expirat. Italienii spun "la revedere" maşinilor de lux
"La Dolce Vita" a expirat. Italienii spun "la revedere" maşinilor de lux
2 minute de cititPublicat la 10:30 14 Aug 2012Modificat la 10:30 14 Aug 2012
Foto: exoticcars.about.com
Cererea pentru autoturisme sport şi alte bunuri de lux şi simboluri ale stilului de viaţă italian a scăzut în ultima perioadă din cauza austerităţii şi a atenţiei sporite pe care autorităţile au acordat-o celor cu averi mari. Exporturile de "supermaşini" la mâna a doua au urcat de trei ori faţă de anul trecut, arată Bloomberg.
"Italia este una dintre fortăreţele supercar-urilor, iar aceste maşini dispar acum de pe străzi. Situaţia are o valoare simbolică uriaşă şi arată cât de profundă este criza", comentează Giuliano Noci, decan asociat la şcoala de business a Politehnicii din Milano.
Exodul de maşini sport din Italia reflectă cererea mult mai redusă pentru astfel de automobile pe piaţa autohtonă a unor mărci precum Ferrari şi Maserati, cele mai profitabile divizii ale gigantului Fiat.
Oficialii estimează că vânzările de maşini de super-lux în Italia vor coborî în acest an cu 47%, la 593 de unităţi, de la peste 1.100 pe an în 2008. Piaţa va reveni la nivelul anterior crizei abia în 2016.
Guvernul condus de Mario Monti implementează măsuri de austeritate, în încercarea de a aşeza datoria de stat, în valoare de peste 1.900 miliarde euro, pe o pantă ascendentă.
Economia Italiei se află în cea de-a patra rundă de recesiune din 2001, fiind în contracţie de patru trimestre consecutive. Şomajul a atins maximul ultimilor trei ani.
Fiat a suspendat investiţiile
Cel mai mare constructor auto italian, Fiat, a suspendat temporar toate investiţiile în ţară. Directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide să mai închidă o fabrică, după cea din Sicilia scoasă din uz anul trecut.
Cererea tot mai slabă pentru maşini de lux va fi o nouă lovitură pentru Fiat pe piaţa locală şi ar putea accelera tranziţia grupului către pieţe aflate în revenire sau chiar "boom", precum Statele Unite şi China.
Taxe uriaşe pentru posesorii maşinilor de lux
Printre reformele introduse de Monti a fost creşterea taxelor percepute posesorilor şi cumpărătorilor de autoturisme super-sport. De exemplu, posesorul unui Lamborghini Aventador (316.000 euro) are de plătit anual taxe de 8.400 de euro, cu 6.600 de euro mai mult decât înaintea crizei.
Proprietarii de supercar-uri au intrat şi în atenţia autorităţilor fiscale, ieşite la vânătoare de evazionişti. Din decembrie 2011, autorităţile italiene au efectuat zeci de razii în zone de reşedinţă pentru bogaţi, precum în staţiunea de ski Cortina d'Ampezzo sau la Portfoino, pe Coasta de Azur.
Agenţii de poliţie opresc automobile de lux pe stradă pentru a verifica dacă proprietarul a declarat venituri suficiente şi şi-a plătit toate taxele.
Italian cu restanţe de 8 milioane de euro la buget
În luna iulie, poliţia financiară a arestat lângă Veneţia un bărbat de 44 de ani pentru restanţe la buget de 8 milioane euro acumulate în ultimii şase ani.
În iulie, poliţia a descoperit în urma unei razii la Bergamo că posesorul unui Ferrari F131 (200.000 euro) a "păcălit" Fiscul cu 3 milioane euro în ultimii cinci ani.
"Mulţi posesori de Ferrari vor să scape de maşină după ce poliţia financiară a venit la unul dintre evenimentele noastre, la Roma, şi a verificat fiecare şofer", a declarat Fabio Barone, preşedintele clubului de posesori Ferrari Passione Rossa.
Unul dintre membrii clubului a scos la vânzare un rar Ferrari 458 pentru 143.000 de euro, după ce l-a cumpărat anul trecut cu 224.000 de euro, a adăugat el.