De frica taxei auto, zeci de români îşi înmatriculează maşinile, aduse din străinătate, la bulgari. Costă cât era taxa veche, în care sunt incluse serviciile intermediarului, asigurarea, ITP-ul, şi înmatricularea. Singurul risc este acela de a rămâne, fără propria maşină. Jurnaliştii de la Antena 3 au realizat un reportaj, filmat cu o camera ascunsă.
Pentru o maşină din 1995 cu motor de 1.8l, care a costat 2.000 de euro, proprietarul ar plăti noua taxă de primă înmatriculare tot pe atât. Ca să fenteze noua taxă, de trei ori mai mare, unii români apelează la intermediari care înscriu autoturisme în Bulgaria. Intermediarul îi explică clientului cum se procedează în astfel de cazuri. Maşina trebuie să ajungă în Bulgaria pentru întocmirea actelor necesare, după care proprietarul român primeşte o procură notarială, valabilă toată viaţa. Cu ajutorul acesteia, intermediarul spune că proprietarul poate demonstra că are drepturi depline asupra autoturismului şi îl poate chiar şi vinde.
Se pare, însă, că lucrurile nu stau chiar aşa. ?Acel bun aparţine în totalitate cetăţeanului bulgar?, explică avocatul Oleg Burlacu. ?Acest mandat are anumite riscuri: oricând, cetăţeanul bulgar poate merge la instituţia emitentă a mandatului, respectiv notarul, şi-l poate retrage, fără ca cetăţeanul român să poată face ceva?.
Acest aspect este recunoscut şi de intermediar. ?Aveţi şi dumneavoastră nişte obligaţii, să vă plătiţi dările. Dacă nu, persoana respectivă din Bulgaria vă poate radia maşina?, îi explică el proprietarului.
Un alt risc este acela că cetăţeanul bulgar care a înmatriculat maşina poate, legal, să contracteze credite bancare pentru care să gireze cu automobilul. Dacă nu plăteşte ratele, banca are dreptul să vină să ridice maşina. După o asemenea afacere, există riscul să deveniţi, deodată infractori, explică Oleg Burlacu: ?Printr-o simplă plângere depusă la poliţie, i se poate restricţiona libera circulaţie cu acest autoturism cetăţeanului român?.
În cazul unui accident, regulile sunt aceleaşi. ?O maşină înmatriculată în Bulgaria, la fel ca orice altă maşină, înmatriculată în spaţiul economic european, dacă produce un accident pe teritoriul României şi este vinovată, persoana păgubită are posibilitatea să se adreseze biroului asiguratorilor din România şi va putea să-şi ia despăgubirea în România?, spune Sorin Greceanu, director general al Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii.
?Doar dacă vinovatul fuge, persoana vătămată va fi despăgubită, la cerere, de către Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii, indiferent de ţara în care a fost înmatriculată maşina. În ceea ce priveşte sancţionarea făptaşului, amenda ajunge la gunoi?, a adăugat Greceanu.
Antena 3