Antena 3 CNN Economic Auto Hârburile invadează România. Piaţa maşinilor noi, în scădere din cauza noii taxe auto

Hârburile invadează România. Piaţa maşinilor noi, în scădere din cauza noii taxe auto

1 minut de citit Publicat la 23:08 18 Sep 2008 Modificat la 23:08 18 Sep 2008
Hârburile invadează România. Piaţa maşinilor noi, în scădere din cauza noii taxe auto
Scade piaţa maşinilor noi, explodează importurile second hand. S-a întimplat în ultimele două luni, adică exact după introducerea noii taxe auto în România. Numai în iulie şi august înmatriculările de hârburi fac cam cât toate vânzările de Loganuri noi dintr-un an. Mai rau e că sunt maşini cam bătrâne: două treimi din aceste maşini au 5, 10 sau chiar peste 10 ani vechime.

Au venit atât de multe maşini vechi încât RAR-ul n-a mai putut face faţă. Numai în iulie şi iulie înmatriculările second hand au depăşit 65.000 de unităţi, cam cât primele şase luni la un loc. Datele Asociaţiei Auto arată că alte 10.000 au rămas neînmatriculate pur şi simplu din cauza cozilor de la RAR. Importatorii de maşini noi sunt în alertă, căci vânzările lor scad vertiginos.

"E o politică a asociaţiei de a nu importa maşini second hand. Sunt convins că marii importatori pot face asta în condiţii mult mai avantajoase din punct de vedere financiar. Dar ar fi în neconcordanţă cu ce se doreşte, adică înoirea parcului auto. În felul ăsta nu am merge spre mai bine, ci mai jos, pas cu pas", a declarat Ernest Virgil Popovici, director APIA.

Schimbarea majoră pe care a adus-o noua taxă auto se referă la vârsta maşinilor importate. Maşinile foarte vechi, cu vârste de peste 10 ani, fac peste 12% din totalul rablelor importate. Oricum jumătate din maşinile aduse au vârste cuprinse între cinci şi zece ani. Cele mai multe vin din Germania şi, întâmplător sau nu, cifra se apropie de cea a maşinilor care anual nu reuşesc să mai treacă ITP-ul drastic făcut de Registrul Auto German.

În mod firesc, astfel de maşini vechi au în vest doar două variante - casarea sau exportul la un preţ foarte mic. Aşa ajung maşini care se vând cu 3-400 de euro în Germania la preţuri de 2-3.000 de euro în târgurile din România. Totuşi, în lupta cu hârburile vestice cea mai bună armă s-ar putea dovedi tocmai rabla românească. Mai exact, programul "rabla". În acest moment există discuţii la nivel înalt pentru o eventuală aplicare fără limită a subvenţiei de peste 1.000 de euro. Subvenţie pe care statul o acordă cetăţeanului care îşi cumpără o maşină nouă, după ce o dă pe cea veche la casat.

Antena 3

×
x close