Scade
piaţa maşinilor noi, explodează importurile second hand. S-a
întimplat în ultimele două luni, adică exact după
introducerea noii taxe auto în România. Numai în
iulie şi august înmatriculările de hârburi fac cam cât
toate vânzările de Loganuri noi dintr-un an. Mai rau e că
sunt maşini cam bătrâne: două treimi din aceste maşini au
5, 10 sau chiar peste 10 ani vechime.
Au
venit atât de multe maşini vechi încât RAR-ul n-a
mai putut face faţă. Numai în iulie şi iulie înmatriculările
second hand au depăşit 65.000 de unităţi, cam cât primele
şase luni la un loc. Datele Asociaţiei Auto arată că alte 10.000
au rămas neînmatriculate pur şi simplu din cauza cozilor de
la RAR. Importatorii de maşini noi sunt în alertă, căci
vânzările lor scad vertiginos.
"E
o politică a asociaţiei de a nu importa maşini second hand. Sunt
convins că marii importatori pot face asta în condiţii mult
mai avantajoase din punct de vedere financiar. Dar ar fi în
neconcordanţă cu ce se doreşte, adică înoirea parcului
auto. În felul ăsta nu am merge spre mai bine, ci mai jos, pas
cu pas", a declarat Ernest Virgil Popovici, director APIA.
Schimbarea
majoră pe care a adus-o noua taxă auto se referă la vârsta
maşinilor importate. Maşinile foarte vechi, cu vârste de
peste 10 ani, fac peste 12% din totalul rablelor importate. Oricum
jumătate din maşinile aduse au vârste cuprinse între
cinci şi zece ani. Cele mai multe vin din Germania şi, întâmplător
sau nu, cifra se apropie de cea a maşinilor care anual nu reuşesc
să mai treacă ITP-ul drastic făcut de Registrul Auto German.
În
mod firesc, astfel de maşini vechi au în vest doar două
variante - casarea sau exportul la un preţ foarte mic. Aşa ajung
maşini care se vând cu 3-400 de euro în Germania la
preţuri de 2-3.000 de euro în târgurile din România.
Totuşi, în lupta cu hârburile vestice cea mai bună armă
s-ar putea dovedi tocmai rabla românească. Mai exact,
programul "rabla". În acest moment există discuţii
la nivel înalt pentru o eventuală aplicare fără limită a
subvenţiei de peste 1.000 de euro. Subvenţie pe care statul o
acordă cetăţeanului care îşi cumpără o maşină nouă,
după ce o dă pe cea veche la casat.
Antena 3