„Divorţul“ dintre statul român şi americanii de la Bechtel s-a încheiat de comun acord. Conform unui nou contract, Guvernul continuă să plătească însă, în timp ce Compania Bechtel va termina doar lucrările deja începute pe Autostrada Transilvania. La final, americanii vor da în folosinţă doar o treime din proiectul pentru care au fost angajaţi în 2003.
Pentru 450 de milioane de euro, Bechtel termină ce a început. Adică 64 km de autostradă, pe segmentul Borş - Suplacu de Barcău. Aici a fost construit deja un viaduct care a costat 300 de milioane de euro.
Deşi spuneau că nu se poate construi mai ieftin, americanii au acceptat să termine lucrările cu 7 milioane de euro pe kilometru. Pentru Câmpia Turzii-Gilău, singura bucată de autostradă finalizată până acum, statul a plătit 25 de milioane de euro pe kilometru. Anul trecut, premierul inaugura, mândru nevoie mare, 10 kilometri de autostradă la suprapreţ.
De unde ni se trage totul? Negociatorii constructorului american Bechtel au fost mult mai buni decât ai statului român. Aşa ne-am ales, în 2003, cu un contract care lega mâinile autorităţilor. Nu-l puteam rezilia fără penalizări de milioane de euro. Iar, în cazul unei eventuale rezilieri, nu se puteau face licitaţii pentru tronsoanele nefinalizate timp de cinci ani.
Autostrada care trebuie să lege Braşovul de Cluj şi să ajungă la graniţă la Borş ar trebui să aibă 415 kilometri. La şapte ani de la începerea lucrărilor, doar 52 de kilometri au fost finalizaţi. Pentru Bechtel afacerea cu statul român nu a fost rea.
Deşi a respectat o treime din înţelegere, va pleca cu 1,85 de miliarde de euro. În condiţiile în care toată autostrada fusese negociată iniţial la 2,2 miliarde de euro. Nu se ştie cine va termina lucrările la Autostrada Transilvania. După renegocieri, statul are însă dreptul să reînceapă licitaţiile pentru tronsoanele abandonate.