De
la 1 martie, cine nu are ?placheta de particule?, lipită pe
parbrizul automobilului, trebuie să ocolească centrele marilor
oraşe din Germania, unde s-a luat decizia de proteja zonele centrale
de poluare. Placheta reprezintă un aşa-zis paşaport pentru zonele
verzi, în general centrele oraşelor, unde poluarea atinge cote
foarte înalte. Momentan, preţul plachetei în
Germania variază între 5 şi 10 euro şi se acordă unui
autovehicul pe timp nelimitat.
Maşinile
care nu sunt prevăzute cu un filtru Diesel de particule (PDF), al
cărui preţ se ridică la 500-600 sute de euro, sunt amendate cu 40
de euro, iar şoferului i se adaugă un punct în registrul
auto.
Reglementarea
de mediu referitoare la controlul emisiei de particule fine a intrat
deja în vigoare în Germania acum un an. Centrele oraşelor
Berlin, Hanovra şi Koln sunt protejate, iar de la 1 martie li se vor
adăuga alte oraşe, mai mari sau mai mici, precum Dusseldorf,
Mannheim, Stuttgart sau Reutlingen.
Doar
instituţii autorizate precum TUV sau DEKRA, pot emite taloane de
circulaţie, sau pot acorda acest liber de mediu în circulaţia
auto.La TUV, şoferul trebuie să se prezinte cu talonul maşini,
care arată în ce marjă de poluare se înscrie maşina,
după care este înregistrat şi primeşte placheta aferentă,
verde, galbena sau roşie, pentru cinci euro. La DEKRA, trebuie să
achite suma de şase euro.
Motocicliştii
sunt singurii spijiniţi de autorităţi pentru a-şi dota motoarele
cu filtre Diesel de particule, oferindu-le o subvenţie de 330 de
euro.
Cele
mai poluante sunt considerate motoarele cu alimentare pe motorină şi
care nu au filtru Diesel. Automobilele fără catalizator şi
fără filtru PDF nu primesc placheta.
Antena 3