Dacia contrazice cea mai gravă scădere a vânzărilor de autoturisme în Europa din ultimele două decenii prin atragerea de clienţi de la rivalii mai cunoscuţi şi înregistrând o marjă de profit înregistrată doar de constructorii de automobile premium. Nu e tocmai rău pentru o marcă de automobil care nu a fost niciodată destinată pentru pieţele dezvoltate.
„O combinaţie de low-cost engineering, simplitate, dotări minime concepute pentru pieţele din Europa de Est, la care se adaugă consumatorii din Europa de Vest care îşi diminuează bugetele, au făcut din Dacia brandul cu cea mai mare creştere a vânzărilor de pe continent şi cel mai bun exemplu al unei game de maşini concepute pentru pieţele low-cost dar care înfloresc în Europa”, subliniază Financial Times.
Potrivit firmei de cercetare AlixPartners, în prezent, maşinile ieftine reprezintă 18% din vânzările de autoturisme în Europa, în creştere faţă de 13% în 2002, afectând vânzările jucătorilor tradiţionali precum Ford, Renault şi Peugeot.
Principalul atu al modelelor Dacia şi al altor maşini concepute şi construite pe pieţele emergente este simplu: preţul. În Marea Britanie un Duster costă 9.000 de lire sterline, cu aproape 4.000 de lire mai puţin decât ceea ce oferă rivalii.
„Este cel mai bun exemplu de maşină dezvoltată pentru pieţele emergente care a fost introdusă pe pieţele dezvoltate şi a fost un real succes”, explică profesorul Jan-Benedict Steenkamp, autor al cărţii Brand Breakout, un studiu al brandurilor emergente care concurează la nivel mondial.
Graţie mărcii Dacia, grupul Renault înregistrează vânzări superioare pieţei în Europa de Vest. Compania franceză a informat că marca sa românească a fost responsabilă pentru 24% din vânzările grupului în Europa în prima jumătate a anului.
Deşi Renault nu dezvăluie detalii financiare în legătură cu brandul Dacia, analiştii de la Morgan Stanley Research au calculat că în 2012 a înregistrat o marjă de profit de 9%, faţă de o marjă negativă de 2% pentru brandul Renault.