Piaţa auto este într-o criză fără precedent. Pandemia, războiul şi situaţia economică au făcut ca mulţi producătorii să sisteze comenzile până anul viitor. Şi clienţii care au dat deja avans pot avea o surpriză neplăcută - maşina se poate scumpi faţă de preţul din contract.
Vânzările de mașini noi au crescut cu aproape 8% față de anul trecut, arată cifrele oficiale, în perioada ianuarie - septembrie. De la 88 de mii de unități anul trecut la peste 95 de mii anul acesta.
Topul vânzărilor este condus de Dacia, peste 27.000 de bucăți, Urmează la mare distanță Toyota, Hyundai, Ford, Skoda și Volkswagen, între 6 mii si 8 mii de unități. În top 10 mai apar Renault, Peugeot, Mercedes și Kia.
Vânzările ar fi fost şi mai mari, dacă pe piaţă erau mai multe modele noi, spun dealerii auto. Pandemia care a închis fabrici din întreaga lume şi criza semiconductorilor de anul acesta au făcut ca termenele de livrare să fie mai mari ca niciodată.
”Termenele de livrare pt aproape orice fel de marca si model variaza intre un an si doi ani” a spus la Antena 3 CNN, Andrei Dumitrescu, dealer auto.
”Pentru unele modele, nici măcar nu există un termen oficial de livrare, pentru că atât de complicată este problema microcipurilor şi problema logistică încât orice termen avansat este doar o estimare” spune Adrian Mitrea, analist al pieţei auto.
Şi pentru o maşină Dacia, clientul poate aştepta câteva luni până să o poată conduce.
”Dacă ar fi să iau un exemplu, să vorbim despre Duster sau Sandero Stepway, un client care-şi configurează acum o maşină poate să o primească în una, două luni. Apoi, dacă vorbim de Logan, termenele de livrare ar fi undeva un 3-4 luni, pentru Logan şi Jogger” spune Dana Copaciu, brand manager Dacia.
Atenţie şi la clauzele din contracte. O maşină care acum are un preţ s-ar putea scumpi cu 10-15 la sută, dacă livrarea este anul viitor.