Plăcuțele de frână fac parte din categoria ”consumabilelor” unei mașini și trebuie înlocuite periodic pentru a circula în siguranță și pentru a trece de verificarea ITP. ”Periodic” însă poate însemna altceva de la persoană la persoană. Tocmai de aceea este important să știm câți kilometri trebuie parcuși înainte de a schimba plăcuțele de frână, dar și care sunt primele semne de uzură.
Plăcuțele de frână sunt esențiale pentru siguranță, fiind un element vital al sistemului de frânare. Ele asigură încetinirea și oprirea în siguranță a mașinii. Cu cât sunt utilizate mai mult, cu atât se uzează mai repede și trebuie înlocuite. Altfel, pot apărea situații foarte periculoase, inclusiv cedarea totală a sistemului de frânare.
Câți kilometri rezistă plăcuțele de frână
Producătorii recomandă utilizarea plăcuțelor de frână un număr limitat de kilometri, în funcție de materialele din care sunt realizate.
„În general, cam după 15.000-20.000 de kilometri, plăcuțele de frână ar trebui înlocuite. Dar, depinde de stilul fiecăruia de a conduce. Dacă ai un mod să zicem agresiv, deci pui frână puternic la viteză mare, s-ar putea să nu îți reziste nici măcar jumătate din perioada asta. Pentru cei care conduc normal, recomandarea este ca atunci când se face schimbul de ulei, să ceară și o verificare a plăcuțelor,” a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Pentru o frânare eficientă, „carnea” rămasă pe aceste plăcuțe de frână nu ar trebui să fie mai mică de 3 milimetri.
Cum recunoști primele semne de uzură
La unele mașini, senzorii te avertizează când plăcuțele de frână sunt uzate și trebuie schimbate. La majoritatea mașinilor însă, există două variante principale de verificare: fie vizual, fie testând frânele.
„Mergi pe un drum mai liber, cu 40-50 km/h, și când nu ai alte mașini în jur, pune frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori, fără să te oprești de tot. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele,” a spus mecanicul.
Totodată, dacă pedala de frână trebuie apăsată la maximum și viteza se reduce greu, înseamnă că plăcuțele sunt uzate.
„Nu trebuie să stai până în ultima clipă, să mergi până când plăcuțele se tocesc de tot și ajung la partea dură de fier. Pentru că scade foarte mult eficiența de frânare. Deci, în loc să oprești mașina în 10-15 metri, o să o oprești după 20-30 de metri, dacă o oprești. Plus că și discurile de frână vor fi uzate excesiv,” a explicat Robert Marin.