Dacia îşi închide porţile temporar din pricina scăderii vânzărilor, dar nu are motive să se plângă. Compania înregistrează totuşi cei mai buni indicatori economici din zona euro la creşterea vânzărilor pe primele 11 luni ale anului, comparativ cu anul trecut.
Astfel, Asociaţia Constrcutorilor Europeni de Automobile arată că producătorul român a vândut în Occident 88.600 de automibile- în creştere cu 43,4% faţă de lunile ianuarie- noiembrie 2007. Pe ultima lună a perioadei monitorizate, când toţi marii producători europeni cereau ajutorul statelor pentru a depăşi criza ce aducea vânzări din ce în ce mai mici, Dacia a vândut cu 25 procente mai multe maşini decât în noiembrie 2007 în zona Euro a Europei, scrie Cotidianul. Cu toate acestea, în ansamblul întregului continent producătorul român a cunoscut o scădere de 16 procente.
Rezultatele au fost oricum benefice pentru grupul francez Renault care nu se putea lăuda cu rezultate apropriate.
Compania-mamă a scăzut cu un sfert în ce priveşte vânzările pe noiembrie şi 5,3% în primele 11 luni.
Oricum, Dacia nu este singura care priveşte mai relaxată criza. Creşteri ale vânzărilor, la cote mai mici, au mai înregistrat mărci europene din segmentul superior. Printre ele Jaguar (15,1%), Ferrari şi Maserati (14,7%), Nissan (10,1%), Smart (6,9%), Mazda (3,6%) sau Mini (1,3%). În noiembrie, marca autohtonă a consemnat în Europa un declin de 16,4% faţă de noiembrie 2007.
Pe plan intern, vânzările nu au mers la fel de bine, dacă se ţine cont că luna noiembrie a adus o scădere la jumătate faţă de anul trecut, la 4.698 de autovehicule. Producătorul român pun declinul vânzărilor pe seama intrarea maşinilor seond hand şi înăsprirea condiţiilor de creditare. Situaţia îi afectează pe toţi comercianţii de maşini noi, căderea pe ansamblu a vânzărilor fiind de 53 procente, dublu faţă de media europeană- 25,8% .
Rezultatele relativ bune ale Daciei la nivel occidental sunt aduse tocmai de preţul foarte mic comparativ cu concurenţa.
Dacă înmatriculările de maşini noi au fost înjumătăţite, cele second-hand au bătut recordul, cu 40.000 de români care şi-au înscris în luna noiembrie o maşină cumpărată la mâna a doua.
În ansamblu, statistica ianuarie-noiembrie la nivel european arată un declin de 7% la înmatriculările de maşini noi, adică 13.411.969 unităţi. Cea mai mare piaţă este Germania (2,86 milioane maşini înscrise), urmată de Marea Britanie şi Italia (circa 2,02 milioane maşini înscrise fiecare). Volkswagen este lider de piaţă, cu o cotă de 10,6%, urmat de Ford (8,3%), Opel (7,8%) şi Renault (7,6%). Dacia are 1,2% din piaţa auto europeană.
Antena3.ri