Cea mai "fierbinte" maşină din Europa este Dacia, scrie New York Times, iar analiştii citaţi de publicaţie spun că marca românească are monopol pe piaţa europeană a automobilelor low-cost, poziţie asigurată pentru următorii 3-5 ani, având în vedere că rivalii Renault nu ştiu cum să reacţioneze, informează
Mediafax.
Oferind automobile care "îşi fac treaba" la preţuri mici, de la 7.700 euro cu tot cu taxe, Dacia şi-a făcut loc într-o Europă afectată de incertitudini eonomice şi şomaj ridicat, notează New York Times, care face referire la datele privind înmatriculările de autoturisme noi din Uniunea Europeană din primele 11 luni ale acestui an, publicate marţi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile.
Vânzările Dacia în UE au crescut cu 21,1% în primele 11 luni din 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 260.500 de unităţi. Singurele mărci care se apropie de acest ritm de creştere sunt Mazda şi Jaguar, care au avansat cu 15,6% fiecare, însă cu un volum al vânzărilor mult mai mic, de 130.300 automobile în cazul mărcii japoneze, respectiv 24.600 pentru autoturismul britanic.
Cota de piaţă a mărcii româneşti în UE a crescut la 2,4% în acest an, faţă de 1,9% în primele 11 luni din 2012.
Astfel, Dacia ar putea fi "maşina potrivită la momentul potrivit" în Europa, având în vedere situaţia economică de pe continent, scrie NYT. Analistul Jens Schattner de la biroul din Frankfurt al băncii de investiţii Macquarie spune că o Dacie ar fi "groaznică" pentru cineva obişnuit să conducă un Mercedes sau un BMW, dar reprezintă o soluţie de încredere pentru clienţii care caută strictul necesar.
"Dar dacă ai nevoie să ajungi din punctul A în punctul B, (Dacia, n.r.) oferă o tehnologie simplă, pe care te poţi baza, şi primeşti trei ani de garanţie. Este tot ceea ce ai nevoie", a afirmat el.
În continuare, Schattner notează că Dacia are poziţie de monopol pe piaţa automobilelor entry-level (cu funcţii de bază) din Europa, poziţie pe care o va ocupa pentru cel puţin următorii 3-5 ani, deoarece rivalii companiei nu au decis încă cum să reacţioneze.
Succesul Dacia în Europa reflectă bifurcarea industriei auto în contextul crizei. Mărcile ieftine şi cele de lux înregistrează creşteri, în timp ce zona de mijloc a pieţei stagnează. La Renault, Dacia a contribuit la îmbunătăţirea profitabilităţii, în timp ce concurenţii grupului au probleme.
Vânzările auto din UE sunt la minimul ultimilor 20 de ani, însă au apărut semne modeste de revenire. Înmatriculările de autoturisme noi au urcat uşor în septembrie, octombrie şi noiembrie, după patru ani de scădere continuă, afişând un declin de 2,7% pentru primele 11 luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2012, potrivit datelor ACEA.