Asta în condiţiile în care România nu are nici măcar un sfert din numărul de kilometri de autostradă pe care îi desenaseră comuniştii în anii 60. Nicolae Ceauşescu voia să construiască 3.200 de kilometri de autostrăzi. Până la Revoluţie a reuşit să finalizeze doar 113 kilometri.
Proiectele vizau construcţia unor tronsoane pe care le finanţează astăzi Uniunea Europeană. Adică tot Coridorul IV, de la Nădlac la Constanţa. În plus, era inclusă şi o autostradă care să traverseze sudul ţării, de la Vama Veche, până la Timişoara.
La peste 40 de ani distanţă de momentul în care Ceauşescu realiza harta dezvoltării reţelei de autostrăzi, România abia a trecut de pragul de 500 de kilometri.
Puţini şi foarte scumpi. O anchetă făcută de Consiliul Concurenţei arată că autostrăzile din ţara noastră sunt de trei ori mai scumpe decât cele din ţările vecine.
De exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat între 2,68 şi 11,61 milioane euro. În Bulgaria, costurile n-au depăşit 2,8 milioane de euro. Iata ce spun cei de la Consiliul Concurenţei despre aceste preţuri.
"Preţurile tind să fie mai mari sunt. Preţul raportat pe metru este mai mare decât în ţările vecine. Vedem nişte variaţii: lucrări relativ similare care au acelaşi standard ceea ce ridică semne de întrebare dacă într-adevăr diferenţele acestea sunt justificate".
De asemenea, se fac şi foarte multe acte adiţionale care cresc cu mult valoarea iniţială a proiectelor. Astfel, în perioada iunie 2010 - iunie 2011, pentru 96 de contracte de execuţie de lucrări de construcţii de drumuri au fost încheiate 203 acte adiţionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor. Pentru 8 contracte valoarea iniţială a fost mărită cu aproape 50%.
Mai mult, suntem în top şi la întârzieri. Până la un an ajung depăşirile termenelor limită asumate. Faţă de alte state, unde întârzierile nu au depăşit niciodată nouă luni.