Antena 3 CNN Economic Auto Ceauşescu a considerat primul model Dacia ?o maşină prea luxoasă pentru idioţi?

Ceauşescu a considerat primul model Dacia ?o maşină prea luxoasă pentru idioţi?

1 minut de citit Publicat la 21:59 01 Iun 2009 Modificat la 21:59 01 Iun 2009
Ceauşescu a considerat primul model Dacia ?o maşină prea luxoasă pentru idioţi?
Ion Mihai Pacepa avertizează SUA să nu lase industria auto să calce pe urmele Daciei şi Oltcitului. Preluarea de către administraţia americană a unei participaţii din acţiunile companiei General Motors aminteşte de gestionarea catastrofală a industriei producătoare de maşini în timpul regimului Ceauşescu, afirmă fostul şef al spionajului comunist, într-un comentariu publicat de Wall Street Journal în ediţia electronică.

Materialul Generalului Pacepa se vrea a fi un semnal de alarmă pentru americani. Pacepa se autointitulează Ţarul industriei auto comuniste româneşti. El povesteşte despre greşelile făcute de Nicolae Ceauşescu cu Dacia şi Oltcit, proiectele "catastrofale", care au înghiţit miliarde.

Povestea pleacă de la momentul în care Ceauşescu s-a decis să cumpere licenţa pentru Renault 12 doar pentru că Renault era companie de stat. Dacia ar fi urmat să fie apoi upgradată cu ajutorul spionajului industrial.

La acel moment, spune Pacepa, Nicolae Ceauşescu l-a însărcinat să se ocupe de crearea industriei auto, chiar dacă nu avea nici o experienţă în domeniu. A început cu Dacia, care, chiar dacă a fost făcută după un model uzat moral, era încă mult prea mult pentru români.

Pacepa spune că Ceauşescu ar fi exclamat - "e prea luxoasă pentru idioţi". Fără oglinzi laterale, fără radio şi încălzire pentru scaunele din spate, maşina ar fi ajuns exact ce dorea dictatorul. Maşina perfectă pentru români.

Apoi a urmat Oltcitul, hibridul între spiritul oltenesc şi un Citroen. S-a dorit a fi maşina de export a României dar nu a reuşit decât să înghită banii.

Exemplele merg şi în afara spaţiului românesc, iar Pacepa povesteşte şi despre Trabant sau Jaguar, maşini care odată naţionalizate au ajuns din automobile etalon, simbol al degradării.

Concluzia este simplă, iar generalul român încheie spunând că speră ?că Administraţia Obama, Congresul şi alegătorii vor analiza istoria şi vor avea grijă ca industria auto americană să nu o ia pe calea apucată în trecut de Dacia, Oltcit sau Jaguar".

Antena 3

×
x close