Până la jumătate dintre șoferii britanici – și, mai îngrijorător, o parte semnificativă a celor din industria anvelopelor – nu știu dacă anvelopele noi ar trebui montate pe partea din față sau din spate a mașinilor, punând astfel în pericol atât propria siguranță, cât și pe a altora.
Aceasta este concluzia directorului tehnic al unei mari companii producătoare de anvelope, Brian Porteous, care a explicat pentru Auto Express că personalul din domeniul anvelopelor și al atelierelor auto, precum și managerii de flote și ateliere, sunt întrebați despre acest aspect înainte de a participa la demonstrațiile periodice de siguranță ale companiei.
„Cei care greșesc au convingeri bazate pe ceea ce cred ei că ar fi motive legate de frânare sau tracțiunea vehiculului”, spune el. „Dar sfatul industriei este că prioritatea principală este menținerea stabilității vehiculului pe traiectoria dreaptă, deoarece acesta reprezintă cel mai mare risc.”
Așadar, recomandările din industrie indică faptul că anvelopele noi sau cele mai puțin uzate ar trebui să fie montate întotdeauna pe roțile din spate ale vehiculului, nu din față. Acest sfat se aplică atât mașinilor cu tracțiune față, spate, cât și celor cu tracțiune integrală, iar demonstrațiile companiei de anvelope arată clar că această abordare este cea corectă.
„Odată ce mașina este stabilă, abia atunci vă puteți concentra pe frânare și tracțiune”, explică Porteous. „Anvelopele parțial uzate din față oferă suficientă frânare și tracțiune. Nu discutăm despre anvelopele uzate complet, ci despre cele care încă au un nivel acceptabil de performanță. Dacă acestea nu mai sunt adecvate pentru frânare și tracțiune”, adaugă el, „atunci, desigur, ar trebui înlocuite și cele din față.”
Ce se întâmplă cu mașinile cu tracțiune spate sau 4x4?
Dacă vă întrebați dacă există diferențe pentru vehiculele cu diferite sisteme de tracțiune, cum ar fi tracțiunea față, spate sau integrală, specialistul subliniază că „recomandarea de a monta anvelopele noi pe spate rămâne valabilă pentru toate cazurile.”
„Față, spate sau 4x4 reacționează similar la limitele de aderență laterală”, menționează el. Același lucru a fost demonstrat pe SUV-uri puternice cu tracțiune 4x4. Odată ce un vehicul începe să derapeze, modul în care șoferul poate recupera stabilitatea variază ușor în funcție de tipul de vehicul, dar sfatul de a păstra cea mai bună aderență pe puntea spate, pentru a evita supravirarea, rămâne același pentru toate vehiculele.
„Acest aspect este important și pentru vehiculele care au dimensiuni diferite de anvelope pe față și spate”, a adaugat Porteous.