Scandalul a izbucnit vineri, când agenţia pentru protecţia mediului din Statele Unite a dezvăluit înşelătoria practicată, ani de zile, de Volkswagen. Printr-un program electronic secret, filtrarea gazelor este activată doar în timpul testelor, nu şi în circulaţia normală. Astfel, cantitatea reală de gaze poluante emise ajunge să fie chiar şi de 40 de ori mai mare decât cea afişată la teste. Programul ilicit ar fi instalat pe aproape 500.000 de maşini Volkswagen şi Audi, cu motoare Diesel, vândute după 2009. Agenţia cere rechemarea lor în ateliere iar dacă acuzaţiile se confirmă, amenda poate ajunge la 18 miliarde de dolari.
Ieri, la deschiderea bursei din Frankfurt, cursul acţiunilor Volkswagen a coborât cu peste 23 de procente, înainte de a se mai redresa. La închidere, cursul pierduse 18.6 la sută faţă de şedinţa precedentă, ceea ce reprezintă scăderea capitalizării cu 14 miliarde de euro.
Alarmate, oficialităţile germane au deschis o anchetă pentru a stabili dacă înşelătoria nu a fost practicată şi în Europa. Dincolo de Ocean, Casa Albă şi-a exprimat îngrijorarea iar autorităţile vor investiga alţi mari producători auto pentru a fi sigure că nu au folosit şi ei trucuri de acelaşi gen.
Directorul grupului Volkswagen a prezentat scuze şi regrete publice şi a promis să colaboreze pe deplin cu autorităţile. Dar scandalul i-ar putea costa funcţia, deoarece unii acţionari importanţi erau, oricum, nemulţumiţi de rezultatele sale.