
Despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA au crescut cu 36% în primele nouă luni ale anului trecut, ajungând la peste 3,4 miliarde de lei, conform datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Pe lângă această sumă, se adaugă despăgubirile achitate de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) și rezervele constituite de asigurători, care au atins 6,9 miliarde de lei, o creștere de 57% față de perioada similară din anul precedent, potrivit unui comunicat transmis joi de UNSAR.
Simultan, numărul dosarelor de daună RCA a crescut cu 28%, ajungând la 312.000, reflectând o frecvență ridicată a accidentelor rutiere în România.
Necesitatea modificării legislației RCA
Industria de asigurări subliniază importanța intensificării acțiunilor de educație și prevenție rutieră, precum și a ajustării Legii 132/2017 privind RCA, pentru a sprijini atât șoferii, cât și persoanele păgubite. Costul ridicat al despăgubirilor influențează semnificativ prețul polițelor RCA, motiv pentru care sunt necesare soluții legislative pentru a asigura sustenabilitatea sistemului.
O soluție propusă este introducerea în legislație a posibilității ca asigurătorii să încheie contracte directe cu unități reparatoare. Aceste contracte, aflate în dezbaterea Camerei Deputaților, ar putea facilita un proces de despăgubire mai rapid și mai echitabil, cu prețuri corecte de piață și reparații de calitate.
Diferențe semnificative în costurile reparațiilor
Analizele UNSAR arată că există discrepanțe mari între costurile reparațiilor efectuate în diverse unități service. De exemplu, despăgubirea medie plătită către service-urile independente, care nu au convenții cu asigurătorii, este cu aproximativ 30% mai mare față de cea pentru service-urile reprezentanțelor auto și de două ori mai mare comparativ cu service-urile care au contracte directe cu asigurătorii. Această diferență subliniază necesitatea unor reglementări care să protejeze consumatorii și să contribuie la menținerea unor tarife RCA echitabile.
Un studiu realizat de IRES pentru UNSAR, în februarie 2025, arată că 56% dintre șoferii români sunt deranjați de faptul că valoarea reparațiilor este mai mare atunci când plata se face prin RCA, comparativ cu situația în care costurile sunt suportate din fonduri proprii. Această percepție indică o nevoie crescută de transparență și echitate în stabilirea prețurilor pentru reparații.
„Subliniem importanța adoptării unor ajustări bine gândite la Legea 132/2017 privind RCA, dar și a altor măsuri conjugate care să contribuie la reducerea semnificativă a numărului de accidente pe șoselele din România și la gravitatea acestora - şi ne exprimăm, precum întotdeauna, deschiderea spre dialog constructiv”, a transmis UNSAR într-un comunicat.